رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی یکی از دغدغه های مهم واحدهای تولیدی راکد را مشکلات بانکی عنوان کرد و گفت :این‌مهم‌ از طریق جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سطح استانی و ملی در حال پیگیری است.

✍به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان شمالی ،سعید پورآبادی در نشست با دکتر محمد وحیدی  نماینده مردم بجنورد و عضو هیات رئیسه فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی و همراهانش که در محل اتاق بجنورد برگزار شد، ضمن قدردانی از همراهی ایشان در پیگیری رفع مشکلات و مسائل اقتصادی استان خواستار برگزاری نشستی با تجار و واحدهای تولیدی و صنعتی استان با هدف  آشنایی با مشکلات و چالش های این قشر شد.

وی یکی از مشکلات مهم اقتصادی را در حال حاضر واحدهای تولیدی راکد و تعطیل عنوان کرد که ضرورت حمایت بیش از پیش دولت و بخش خصوصی را  برای  احیای این واحدهای تولیدی می طلبد.

پورآبادی متذکر شد :در این خصوص اتاق بازرگانی استان بارها طی جلساتی از جمله شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و حتی اقتصاد مقاومتی در سطح استانی و ملی پیگیری کرده است.

وی یکی از دغدغه های مهم واحدهای تولیدی راکد را تامین مالی ذکر کرد که در این خصوص عمده ترین آن مشکلات بانکی است‌.

وی با بیان این که برای احیای واحدهای  تولیدی راکد بایستی از سرمایه گذار بهره ببریم اظهارکرد:

همچنین  باید بانک های عامل اخذ وثیقه را برای پرداخت تسهیلات به شکل سهل و آسان مدنظر قرار دهند و بخشودگی جرایم بیمه ای_مالیاتی را به عنوان اقدام حمایتی در دستور کار قرار دهند.

پورآبادی تصریح کرد: زیرا بازگشت واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید فعالیت های اقتصادی را قوت  و قدرت بیشتری می دهد و توسعه و اشتغال را به همراه دارد.

رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی در ادامه سخنانش به حمایت دولت و مجلس از استان های هم مرز اشاره کرد و یادآور شد: در همایش اخیر توسعه روابط اقتصادی و تجار ایران و سوریه که در محل اتاق ایران برگزار شد طی دیداری که با اکبری مشاور معاون اول رییس جمهور داشت‌به ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک بین خراسان شمالی و کشور ترکمنستان اشاره کرد  و بازگشایی مرز پرسه سو  را عاملی مهمی در رونق اقتصادی  بین دوکشور عنوان کرد.

وی افزود: همچنین یکی از مصوبات مهم شورای گفتگو  راه اندازی بازارچه مرزی است که ضرورت پیگیری آن را در سطح ملی می طلبد.

رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی همچنین اشاره ای به سفر هیات تجاری اتاق بازرگانی استان درسال گذشته به قزاقستان کرد ویکی از دستاوردهای این سفر را اهدای ۱۰ هکتار زمین برای احداث نمایشگاه به خراسان شمالی بود که ضرورت حمایت در سطح استانی و ملی  را می طلبد.

پورآبادی  در رابطه با اهمیت شرکت های دانش بنیان و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه توجه و توسعه شرکت های دانش بنیان اظهار داشت:در این خصوص اتاق بازرگانی پیگیر تشکیل کمیته اقتصاد دانش بنیان با هدف پویایی و برطرف کردن مطالبات کارآفرینان است.

وی افزود:در این کمیته بخش های دولتی و خصوصی به صورت منظم با رویکرد تسهیل گری و شتاب بخشی به رشد کسب و کارهای دانش محور و موضوعات تخصصی مربوط به اقتصاد دانش بنیان پیگیری می شود و این مهم نیازمند حمایت همه دستگاه هااز فرآیند تبدیل ایده و طرح های کارآفرینان دانش بنیان به مرحله تولید است .

وی همچنین در رابطه با چالش های متقاضیان دریافت مجوزهای بی نام گفت:علی رِغم اینکه متقاضی دریافت این مجوزها برای اجرای طرح مشکلی در دریافت تسهیلات نخواهد داشت ولی متاسفانه شاهد هستیم اکثر دریافت کنندگان مجوزهای بی نام در ادارات در فرآیند پیچیده بروکراسی اداری قرار گرفته اند!!.

  مسئولیت اجتماعی صنایع در قبال بهره برداری از منابع یک منطقه از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

♦️الزام‌پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی استان

در ادامه دکترمحمدوحیدی اظهار داشت : بخش کشاورزی در استان حدود  ۴۰ درصد ظرفیت اشتغال را به دنبال دارد  که الزام به پرداخت تسهیلات نیز برای بخش کشاورزی است.

وی افزود : همچنین  سند توسعه استان نیز بر محور کشاورزی نوشته شده است اما فقط ۱۵ درصد مصوبات بانک‌ها در ستاد تسهیل استان مربوط به این بخش است.

وحیدی با تأکید براینکه عملکرد بانک در موضوع مذکور نیز ۸ درصد است، افزود: در حوزه فعال سازی صنایع کوچک و کارگاه‌های نیمه فعال و غیر فعال استان ضعیف عمل شده است که یکی از اولویت های سفر رئیس جمهور به استان پرداختن به همین موضوع خواهد بود. وحیدی تصریح کرد: شرایط اخذ مجوز برای افزایش ظرفیت کارگاه‌های نیمه تعطیل و غیر فعال استان راحت تر از کسب مجوز‌های جدید است