در جلسه کمیته تخصصی شورای گفتگو مطرح شد:

شورا پل ارتباطی بین حاکمیت و بخش خصوصی است

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی خراسان شمالی، عباس کاظمی، نائب رئیس اتاق بازرگانی بجنورد دراین جلسه، شورای گفتگو را به عنوان یکی از مهمترین شوراها دانست که در قانون برای حل مشکلات بخش خصوصی تدوین شده است.

وی افزود : شورا پل ارتباطی بین حاکمیت و فعالان اقتصادی بخش خصوصی وتعاونی است.

در ادامه مذاکراتی بین اعضا پیرامون دستور جلسه انجام گرفت و اینکه طبق بخشنامه اعمال شده سهمیه واردات در ۱۴۰۳ ، ۳۰ درصد  است و مشکلاتی که بر این بخشنامه وارد است عبارتند از عدم استقرار نمانده تام الاختیار دربانک ، استفاده بازرگانان از کارت های یک بار مصرف و ایجاد رانت ،خروج تجار و بازرگانان با سابقه، عدم تأمین  مواد اولیه ، از بین رفتن نقش مهم شرکت های بازرگانی .

همچنین در ادامه  تجار و بازرگانان ایراداتی که  مربوط به این بخشنامه است را شامل  سهمیه بندی سه ماهه اول و دوم ۳۰درصد  و سه ماهه سوم و چهارم۲۰درصد است و سهمیه سه ماهه آخر سال که ثبت سفارش انجام گرفت و در صف تخصیص ارز قرار داده شد ولی  با توجه به شلوغ بودن بانک مرکزی به سال بعد انتقال پیدا کرد و به عبارتی سهمیه سال قبل سوخت و برای سال جدید لحاظ می گردد  و سهمیه سال جدید بسته می شود که این به ضرر تولید کننده است .

و اظهار شد: واردات ماشین آلات  منوط است به ثبت سفارش و منبع ارز بایستی مشخص باشد در غیر این صورت اجازه ورود کالا نداریم و با  تأئید اداره صمت استان و برای تکمیل ماشین آلات تقاضا ثبت سفارش انجام می گیرد .

در ادامه مهدی اسلامی، مدیر بازرگانی خارجی مجتمع صنعتی اسفراین گفت: سهمیه بندی مواد اولیه در سال ۱۴۰۲ بسیار کم بود در صورتی که مصرف بسیار بالاتر از سهمیه تخصیص یافته بود .

وحید اسماعیل مقدم، نماینده اداره صمت استان نیز بیان داشت: سهمیه بندی واردات از مهرماه سال گذشته صورت گرفته است و برای واحدهای تولیدی ۱۲۵درصد و برای باررگانان ۸۵درصد است و این نیز معضل است. ودیگر اعضای حاضر در جلسه پیرامون دستور جلسه به بیان موضوعاتی در این خصوص  پرداختند