زند در نشست با استاندار آخال ترکمنستان خواستار شد

ایجاد مرکز فرهنگی و تجاری مشترک بین طرفین

ایجاد گذر مرزی بین دو کشور

دکتر مازیار زند، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌شمالی پنجشنبه شب در جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی که با حضور استاندار آخال ترکمنستان در محل پتروشیمی خراسان در بجنورد برگزار شد، خواستار ایجاد مرکز فرهنگی و تجاری مشترک بین طرفین( خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان) به عنوان یک پیشنهاد ویژه شد.

وی افزود:در این خصوص به طور مثال می توانیم یک هفته بزرگداشت مختوم قلی را به صورت مشترک در نقطه مرزی به عنوان گذر مرزی  موقت برگزار کنیم.

زند از آمادگی اتاق بازرگانی خراسان شمالی برای آماده سازی مقدمات این موضوع خبر داد.

وی همچنین  ایجاد گذر مرزی مشترک  بین دو کشور، ایجاد مرکز تجاری مشترک و گسترش مراودات تجاری و اقتصادی طرفین را از جمله پیشنهادات اتاق بازرگانی خراسان شمالی  اعلام کرد.

محمدرضا حسین نژاد استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت:خراسان شمالی دارای اشتراکات فرهنگی و اجتماعی زیادی با کشور ترکمنستان است که این ظرفیت می تواند شرایط صادرات بین ۲ کشور را بیش از پیش گسترش دهد.

وی بیان کرد: قومیت های مختلف در خراسان شمالی با صمیمیت و همدلی در کنار یکدیگر زندگی می کنند و امیدواریم این سفرها زمینه همکاری های بیشتر در زمینه های مختلف با کشور ترکمنستان ایجاد کند.

حسین نژاد ادامه داد: تعاملات خوبی در بیابانزدایی بین ۲ استان وجود دارد و با احداث گذر مرزی شرایط دوستانه ۲ کشور باید تقویت شود.

روشن خوجه قلی یف استاندار آخال ترکمنستان نیز بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی طرفین تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد : در آینده نزدیک اتفاقات خوبی بین دو کشور رقم بخورد.

وی اظهار داشت : امروز در بازدیدهایی که از اماکن گردشگری و صنایع استان انجام شد، از حضور ترکمن های این خطه خوشحال شدم.

وی اضافه کرد: در۲ روز گذشته از جاذبه های طبیعی، صنعتی، علمی، تجاری و آموزشی بازدید و با ظرفیت‌های این استان آشنا شدیم.

کشور ترکمنستان، با مساحت حدود ۴۸۸ هزار کیلومتر مربع، با جمعیت حدود ۶ میلیون نفر و ۹۹۰ کیلومتر مرز مشترک خاکی و ۲۲۸ کیلومتر مرز مشترک آبی دارای اهمیت ویژه ای به لحاظ ژئواکونومی و ژئواستراتژیکی برای جمهوری اسلامی ایران است.