پیشنهادات استان خراسان شمالی در کار گروه صادرات غیرنفتی با حضور استاندار آخال ترکمنستان

اتاق بازرگانی استان پیشنهاد کرد هفته بزرگداشت مختومقلی فراغی در نقاط مرزی دو استان به طور مشترک برگزار شود و تجار دو کشور نیز مراودات داشته باشند.

در حوزه صنعت، به صنایع بزرگ استان ؛ پتروشیمی، آلومینا، سیمان، فولادگستر، فولادکیمیای صبا، کیمیاداران نوین شمال و … اشاره شد و آمادگی برای صادرات محصولات صنعتی بیان شد.

نماینده وزارت خارجه در استان نیز این سفر را سفر تحقق خویشاوندی خواند .

در حوزه های بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت برای پرسنل و پزشکان، تبادل دانشجو و تجربیات، برگزاری کنفرانس های علمی و پژوهش های مشترک، پذیرش بیماران ترکمن در بیمارستانهای استان با کمترین هزینه، همکاری در حوزه گیاهان دارویی و … طرح شد.

در حوزه علم و فناوری به فعالیت ۱۲۶ شرکت  که ۳۰ مورد آن دانش بنیان هستند اشاره شد و بیان شد که هرگونه همکاری با پارک علم و فناوری استان به مثابه همکاری با همه آنهاست.

در حوزه محیط زیست و کنترل ریزگردها نیز به همکاری و تبادل تجربیات در بیابان زدایی و همکاری علمی و پژوهشی و عملیاتی برای کنترل ریزگردهای قره قوم تاکید شد.

پیشنهادات هیئت استان آخال ترکمنستان:

در سال ۲۰۲۴ رویداد بزرگ فرهنگی مختومقلی در ترکمنستان برگزار می شود و خوشحال می شویم برادران ایرانی در این رویداد شرکت کنند.

در حوزه پزشکی آماده ی همکاری هستیم.

در حوزه ی کشاورزی باید بررسی کنیم در چه زمینه هایی می توانیم همکاری کنیم و تجار ایرانی از توانمندی های ترکمنستان بازدید کنند.

آمادگی داریم در زمینه پزشکی از دور، تبادل تجربیات، تبادل دانشجو و … همکاری کنیم و گیاهان دارویی به عنوان دم نوش مورد توجه ما قرار گرفت.‌

روابط با ایران در حال گسترش است و اشتراکات فرهنگی پایه محکمی برای گسترش روابط و همکاری هاست.