رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی در نخستین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف استان

بسترهای لازم برای افزایش صادرات فرش فراهم می شود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سان شمالی گفت: بسترهای لازم برای افزایش و توسعه صادرات فرش این استان فراهم می شود .

دکتر مازیاز زند در آیین نخستین  نمایشگاه تخصصی فرش دستباف استان اظهار کرد: حال حاضر کشورهایی  مانند هند، پاکستان و ترکیه به‌عنوان کشورهایی هستند که حضور جدی در بازار فرش جهان دارند و اخیراً افغانستان هم به جمع این کشورها اضافه شده است.  در عین حال بازار عربستان جایگاه خوبی را برای فرش دستباف ایران دارد اما اخیرا ترکیه به عنوان رقیب در این حیطه فعال شده است  .

وی خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره ارزش فرش  باید به جد پیگیری شود و در این زمینه بخش خصوصی نقش موثری ایفا می تواند ایفا کند که در این خصوص ضرورت مطالبه‌گری فعلان این حوزه  به منظور رفع موانع با توجه به ظرفیت بالای استان در حوزه فرش،  می تواند راه گشای حل معظلات این بخش باشد .

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: اتاق استان با تمام توان در کنار فعالان بخش خصوصی است تا مسیر توسعه در این حوزه بیش از گذشته هموار شود.

 وی افزود: استفاده از ظرفیت های ستاد کارگروه تسهیل و اداره صمت استان در این زمینه موثر بوده و بخش دولتی به عنوان  نقش راهبری و بخش خصوصی می تواند مشکلات را مطرح ، تا این دو بخش هماهنگ با هم، ظرفیت های این صنعت را فعال کنند  در این مسیر باید با شناسایی ذائقه و سلیقه مشتریان، متناسب با تقاضاهای بازار جهانی حرکت کنیم.

وی گفت:  خراسان شمالی به لحاظ تنوع قومیت ها و فرهنگ ها، ظرفیت های بسیار بالا در تولید فرش دستباف دارد و شاهد تنوع در این زمینه از جمله فرش کردی، ترکی و ترکمن هستیم و فرش ابریشم دو رو که در منطقه راز و جرگلان (دویدوخ) این استان تولید می شود هم ظرفیت بسیار بالایی برای این منطقه محسوب می شود.

زند بر بررسی موانع پیش روی تولید فرش دستباف با همکاری شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی استان و برگزاری جلسات کارشناسی با حضور موثر فعالان این حوزه تاکید کرد و گفت: آموزش  در راستای احیای  دستبافته ها ،  شناسنامه دار کردن  فرش استان باید مورد اهمیت قرار گیرد.

ثبت جهانی۳۵ منطقه تولید فرش

کیوان ویسیان نماینده مرکز ملی فرش ایران گفت: ۳۵ منطقه در سطح کشور که تولید فرش دارند ثبت جهانی شده اند که به نوعی مالکیت  فکری هستند.

وی افزود: از مجموع این نقاط ۲منطقه  مربوط به استان خراسان شمالی است و منطقه دویدوخ راز و جرگلان به ثبت ملی رسیده است و تلاش می کنیم تا روند ثبت جهانی تسریع یابد.

افزایش سهمیه و پوشش بیمه ای فعالان این حوزه با همکاری مسولان و نمایندگان مجلس پیگیری شود

دکتر حسین نژاد،استاندار خراسان شمالی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، بیمه فعالان حوزه صنعت فرش استان را دارای  اهمیت بالایی دانست و  گفت: افزایش سهمیه و پوشش بیمه ای فعالان این حوزه با همکاری مسولان و نمایندگان مجلس پیگیری شود.

وی  با بیان اینکه خراسان شمالی از استان هایی است که بسترهای لازم برای افزایش و توسعه صادرات در حوزه فرش را دارد، افزود: در حوزه فرش، معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری با کمک فرمانداران، سعی کردند سند فرش را در استان تهیه کنند.

حسین نژاد عنوان کرد: در این سند تمام شناسه و اطلاعات در زمینه فرش استان لحاظ شده است.

تولید ماهانه ۵ هزار تر مربع فرش در خراسان‌شمالی

حسین حاج بگلومدیر کل صنعت، معدن و تجارت  خراسان شمالی گفت: ماهانه پنج هرهر متر مربع انواع فرش در این استان ماهانه تولید می شود .

وی افزود: ارزش درآمدی تولیدیات فرش استان  ۱۰۰ میلیارد تومان است که درآمد خانوار های بافندگان است.

۱۳ هزار بافنده فرش در بجنورد فعالیت می کنند

.امید وار رییس اتاق اصناف بجنورد گفت: ۱۳ هزار بافنده فرش در بجنورد فعالیت دارند.

وی گفت:متاسفانه تنها ۸۰۰ نفر از این تعداد بیمه هستند که این موضوع باید یه صورت جدی پیگیری شود تا بافندگان از مزایای بیمه برخوردار باشند.

در نمایشگاه تخصصی فرش دستباف و  دست بافت های خراسان شمالی اتاق بازرگانی بجنورد اقدام به ️برپایی پاویون اختصاصی پارلمان بخش خصوصی استان ،▫️برگزاری کارگاههای تخصصی  فرش دستباف ،️ارائه میز خدمت ثبت نام عضویت دراتاق بازرگانی (صدور کارت بازرگانی)  نموده است .

در این آیین، سرکنسول ترکیه در ایران ،معاون مرکز ملی فرش، رئیس گروه آموزشی مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بجنورد دیگر مسئولین استانی حضور داشتند.