در جلسه کمیته کارشناسی شورای گفتگو مطرح شد:

ضرورت ایجاد شهرک صنفی جهت ساماندهی مشاغل و صنوف آلاینده

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی ،عباس کاظمی نائب رئیس اتاق بجنورد درجلسه کمیته کارشناسی شورای گفتگو که روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه امسال در محل سالن جلسات اتاق بجنورد برگزار  شد، ضمن تقدیر از حضور فعالانه بخش دولتی در جلسات شورای گفتگواظهارداشت: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی یکی از مهمترین ارکان تعامل دو حوزه دولتی و خصوصی است که در آن به بحث و بررسی مسائل و مشکلات می پردازند.

ایشان ضمن اهمیت به ساماندهی مشاغل صنفی و صنوف آلاینده در سراسر استان افزود: با درنظر گرفتن وظایف دستگاههای مرتبط جهت ساماندهی صنوف آلاینده ، شهرداریها به عنوان اصلی ترین دستگاه مرتبط با موضوع نقش سازنده ای در ایجاد شهرک ها دارند.

حسینی نماینده اتاق اصناف مرکز استان نیز با اعلام آمادگی اصناف مختلف شهرستان از جمله تعمیرگاهها ، لوزام یدکی و … گفت: از حیث انتقال صنوف به شهرک ها ، رغبت فراوانی در بین اصنناف وجود دارد و ما منتظر جانمایی صحیح و اصولی در این زمینه هستیم.

در ادامه عبدی ، نماینده شرکت شهرکهای صنعتی در خصوص ساماندهی صنوف مزاحم شهری اظهارکرد : موضوع ساماندهی این شهرکها از سالیان گذشته در شهرستانهای سملقان و شهرک بیدک بجنورد دراین خصوص، اقداماتی انجام شده است. اخیرا با تغییر اساسنامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری و همچنین تفاهنامه ای که شهرکهای صنعتی و با معاون وزیر منعقد نموده ، اختیاراتی به شرکت شهرکها واگذار شده است.

ایشان ضمن بیان اینکه چنانچه  انتقال صنوف صورت گیرد باید تمام صنف منتقل شوند و موضوع وحدت رویه رعایت گردد .

وی همچنین با اشاره به قوانین اخیر محیط زیست گفت: ایجاد شهرک های صنفی تا ۳۰ هکتار از فضای شهری بلا مانع می باشد.

 در ادامه مهربان نماینده شهرداری اسفراین افزود: طرح تفضیلی شهرستان اسفراین  از دهه ۱۳۷۰ در جنوب شهر سایتی جهت تخصیص این صنوف در نظر گرفته شده است و نیازسنجی در این حوزه انجام شده است.

وی ادامه داد: براین اساس با کسب مجوز از شورای شهر شهرستان مراحل واگذاری به اصناف در حال انجام بود که متاسفانه اختلاف نظر شهرداری اسفراین و اداره کل مسکن و شهرسازی مرکز استان مانع از انجام کار شد.

مهربان با بیان اینکه موضوع اختلاف نظر فی مابین شهرداری و اداره املاک مسکن و شهرسازی باعث شد تا اصناف از انتقال با سایت صنوف منصرف شوند .

ایشان با بیان اینکه موقعیت اسفراین به جهت  جغرافیایی دارای زمین های متعددی است   افزود: مکان ایجاد سایت جدید نیز به منظور ایجاد شهرک صنفی فراهم است.

حسین زاده نماینده شهرداری شیروان نیز به استناد دستورالعمل مشاغل مزاحم صنفی گفت: اقدامات شناسایی محل انتقال مشاغلی همچون تراشکاریها ، مکانیک و … انجام شده است ولی با توجه به طرح تفصیلی شهر در حال حاضر این مشاغل جز محدوده شهری می باشند.

وی افزود: مشکل اصلی شهرداری با مشاغل مزاحمی  است که مرجع صدور مجوز بدون استعلام از شهرداری برای این مشاغل مزاحم ، مجوز صادر می نماید.

پور جابری نماینده اداره کل مسکن و شهرسازی با اشاره به فرایند تامین زمین برای تخصیص شهرک صنفی گفت: برای سهولت به انجام این کار ابتدا باید زمین های مورد نظر در محدوده شهری ،جانمایی شود و پس از طبقه بندی صنوف و استعلامات انجام شده از شهرداری و دستگاههای مرتبط ،امکان ایجاد زمین فراهم گردد.