در اولین جلسه ی زنجیره ارزش فرش دستباف خراسان شمالی مطرح شد:

الزام شناسنامه دار کردن و برندسازی برای محصول فرش استان / عدم حمایت از بافندگان فرش  از سوی دستگاهها موجب بی رغبتی بافندگان استان شده است

اولین جلسه زنجیره ارزش فرش دستباف خراسان شمالی با حضور مدعوین حاضر در جلسه و مسئولین دبیرخانه های شورای گفتگوی اتاقهای سراسر کشور در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی ،صنایع ،معادن و کشاورزی بجنورد برگزار گردید .

سعید پورخیاط، راهبرزنجیره ارزش راهبردی اقتصادی استانداری خراسان شمالی و مشاور اقتصادی استاندار ضمن معرفی اهداف و جزئیات سند توسعه زنجیره ارزش فرش دستباف استان ، زنجیره های ارزش را ازاولویت های وزارت کشور اعلام نمودند.

وی افزود:  زنجیره ها براساس پتانسیل و ظرفیت های موجود در هر استان منظور گردیده که در استان خراسان شمالی  دو زنجیره ارزش شامل فرش و گوشت براساس اولویت های استان شکل گرفت و به دبیرخانه زنجیره ارزش ملی ارسال شد .

وی ادامه داد :  برای تدوین وارائه نهایی سند زنجیره ارزش فرش دستباف می بایست نقاط قوت و ضعف حوزه  مذکور با کمک دستگاههای ذیربط شناسایی و طی جلسات متمادی در جهت رفع موانع موجود قدم برداشت .

صداقت مهر ،مدیر زنجیره فرش استان نیزخواستار شناسایی نقاط ضعف و قوت استان در حوزه فرش شد وافزود:  زنجیره  ارزش فرش  باعث ایجاد هم افزایی کسب و کار شده که موجب فرصتهای خلق ارزش با کاهش هزینه های تمام شده و حضور در  بازارهای مشترک و  بین المللی  را سبب می گردد .

وی  به چشم انداز توسعه زنجیره ارزش فرش دستباف در افق ۵ ساله اشاره نموده و شناسنامه دار کردن و برندسازی برای محصول فرش استان را یکی از نیازهای این حوزه دانستند که لازمه آن در حوزه تجارت بین الملل و نمایشگاه های بین المللی توسعه برند و ترویج در حوزه فرش دستباف استان می باشد که اتاق بازرگانی استان می تواند موثر واقع گردد . 

خوانساری از تولید کنندگان حوزه فرش دستباف نیز دراین جلسه مشکل اصلی این حوزه را ضعف زیرساختهایی از جمله قالیشویی و سرویس کاری فرش دانست و تاکید کرد: حمایتهای نهادهای دولتی در جهت کمک به بخش خصوصی وایجاد بستر سازی می تواند موثر واقع گردد .

ایزانلو معاون اتحادیه فرش استان بیشترین میزان تولید فرش را در شمال و شمال شرق کشور  اعلام کرد  که عدم حمایت از بافندگان استان از سوی دستگاههای ذی ربط  موجب بی رغبتی بافندگان استان و کاهش فعالیت را به دنبال داشته است .

ایشان ضمن اشاره به مشکل  بیمه قالیبافان استان  ابراز داشت: در این حیطه می بایست نهادهای حمایتی تدابیری را برای  رفع دغدغه این قشر  در این خصوص مد نظر قرار دهند .

در ادامه خانم بازرگان از فعالین حوزه فرش و مدیرعامل شرکت یاس افشان شرق خراسان عدم همکاری، همگرایی و همدلی بین فعالین حوزه فرش استان را آفتی برای عدم توسعه ارزش فرش در استان دانست و ابراز امیدواری کرد: با عبور از این نقایص می توان  جایگاه واقعی فرش را به بازارهای بین المللی شناساند.

 وی ارائه خلاقیت ، ابتکار و نوآوری در تولید فرش ، گلیم و …را راهکاری برای معرفی محصولات این حوزه جهت ارائه به بازارهای بین المللی عنوان داشت که این عامل را سبب افزایش بازارپسندی و صادرات برشمرد .

سپس رحمدل مدیر کل اداره کل فنی و حرفه ای استان  بیان داشت : شناسایی مشکلات و موانع موجود را  می بایست با توجه به وضعیت تحریم و تورم در کشور بررسی و برنامه های بلند مدت (سند چشم انداز)، میان مدت (برنامه توسعه ای) کوتاه مدت (برنامه بودجه ای سالانه ) را به کار گرفت .

همچنین  افزود: با عنایت بر اینکه در سند مذکور از پشم چینی و نوغنداری به واسطه بهره گیری در تولید فرش نام برده شده و علاوه بر این بافته های دیگری هم شامل آن می گردد .

روشن ضمیر مدیرکل امور عشایر استان خواستارشناسایی جایگاه امور عشایر در تعریف این سند شد   و بیان داشت : ۲۸ درصد تولید صنایع دستی دستبافته های عشایری بوده و ۷۰ درصد فعالین این حوزه دختران و زنان عشایر می باشند که در نقاط مختلف استان مشغول فعالیت هستند .

تازیکی نماینده سازمان صمت  از اجرای برنامه این سند در افق ۴-۵ ساله خبر داد ایشان با  بیان اینکه سالانه ۵ هزار مترمکعب فرش دستباف در استان تولید می گردد  که ارزش افزوده بالایی را برای استان به همراه دارد.

وی همچنین  از برگزاری نمایشگاه فرش در اواخر بهمن ماه سال جاری در استان  با حضور رئیس مرکزملی فرش در استان خبر دادند که اتاق بازرگانی می تواند همکاری لازم را داشته باشد .

یغمایی نماینده حوزه سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی به اهمیت تدوین سندفرش دستباف استان اشاره کرد و  از ضرورت همگرایی بخش خصوصی جهت بهره مندی از حمایتهای نهادهای دولتی تاکید کرد  و  خواستار همکاری تمام دستگاههای ذی ربط در جهت ارائه هر چه بهتر این سند به وزارت متبوع شد.