مطالبه صاحبان صنایع استان از  نمایندگان مجلس

جلسه هم اندیشی صاحبان صنایع با مدیران اقتصادی استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خراسان شمالی صبح روز شنبه ۲۰ آبان ماه امسال درحالی برگزار شد که جمعی از مسوولان و سرمایه گذاران خراسان شمالی معتقدند که این استان با وجود ظرفیت های بخش کشاورزی و معدنی غنی با موانع تولید در حوزه زیر ساختی و اداری مواجه است که این مشکلات باید بررسی و برطرف شود.

مهمترین چالش های موانع تولید دراستان از سوی برخی از صاحبان صنایع استان مطرح گردید

▫️جمع حاضر از  سرمایه گذاران استانی طی  نشستی که  با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتند خواستار رسیدگی به مشکلات بخش صنعت، معدن ، کشاورزی و… شدند سرمایه گذارانی که هر کدام در سهم زیادی از اقتصاد این استان سهیم هستند با شدت و حدت زیادی از مشکلات خود در نبود انرژی و سوخت صنایع گلایه کردند.

▫️سرمایه گذاران معتقد بودند که زیرساخت های حمل و نقل در استان ما بسیار ضعیف است و ارسال و صادرات کالاها نیاز به هزینه زیادی دارد و باید این مشکل از هر طریقی برطرف شود.

▫️تولیدکنندگان خراسان شمالی بر رفع مشکلات نبود نیروی ماهر متخصص در استان نیز تاکید کردند و خواستار این شدند که باید افراد متخصص در این خطه پرورش داده شوند چرا که ارسال و تعمیر قطعات برای صنایع استان هزینه زیادی در بر می دارد.

🔻سهم ناچیز خراسان‌شمالی از هوا و دریا

زهرا معینی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان شمالی  نیز معتقد است:باتوجه به سهم بالایی  که بخش صنعت در حوزه اشتغال زایی کشور  به دنبال دارد و هزینه هایی که دولت به این حوزه وارد می کند انصافا مظلوم واقع شده و مشمول هیچ گونه بخشودگی جرایم و برخورداری از تسهیلات ارزان قیمت با شرایط سهل نیست.

 وی به شرایط نابرابر استان خراسان شمالی نسبت به سایر استان ها با گذشت دو دهه از استان شدن خراسان شمالی در بخش لجستیک، هوا، خاک و آب   اشاره کرد واظهارداشت: باید یکی از اولویت های کاری استان افزایش پروازهای فرودگاه بجنورد باشد و این فرودگاه به جزء تهران هیچ مسیر پروازی دیگری ندارد و مردم خواستار افزایش پرواز به مقاصد مختلف کشور از جمله کیش، عسلویه و حتی عتبات عالیات هستند..

وی عنوان کرد: اینک فرودگاه بجنورد تنها در طول هفته سه پرواز به تهران دارد و این شرایط سهم استان ما را از حمل و نقل هوایی بسیار ناچیز کرده است.

معینی  ادامه داد: متاسفانه این استان از خط ریلی که عامل مهمی برای توسعه محسوب می شود نیز محروم است و حمل کالا از طریق دریا بدلیل فاصله زیاد بسیار هزینه بر است و باید برای تقویت و ایجاد این زیرساخت ها تلاش کرد.

وی بیان کرد: بستر مناسبی برای تعمیرات و ماشین آلات صنایع وجود ندارد و اگر یکی از واحدهای صنعتی ما خراب شود برای تعمیر آن دچار مشکلات زیادی هستیم و زمان و هزینه زیادی را مصرف می کند.

رییس کمیسیون سرمایه گذاری، مالیات و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان شمالی افزود: افراد متخصص در این استان کمتر است و ما سرمایه گذاران مجبور هستیم تا قطعه را در استان های همجوار تعمیر کنیم و واحد تولیدی ما در این شرایط از چرخه تولید می ایستد.

وی ادامه داد: نبود نیروی متخصص و خط هوایی مناسب موجب شده تا سرمایه گذار رغبت کمتری به حضور در استان داشته باشد.

🔻رعایت نشدن قانون معافیت مالیات صادرات

عبدالله خدابنده، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان شمالی و مدیرعامل شرکت سبک سازان شرق  نیز در ادامه افزود: طبق ماده ۱۴۱ قانون مالیات های مستقیم صددرصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و ۲۰ درصد درآمد حاصل از صادرات مواد خام مشمول مالیات با نرخ صفر می شود.

وی افزود: اینک محصولات کارخانه بنده در بندر امیرآباد بدلیل مالیات، در این گمرک مانده و هزینه انبارداری این محصولات از خود صادرات بیشتر شده است.

این سرمایه گذار عنوان کرد: اگرچه مالیات از یک سو ابزاری برای تأمین مالی مخارج سرمایه گذاری و سرمایه در گردش دولت بوده و از سوی دیگر برای توزیع عادلانه ثروت و درآمد تک تک افراد کشور، تحت عنوان اثر باز توزیعی درآمد است ولی در حال حاضر پرداخت این مالیات در مواقع زیادی برای تولید کننده های استان زیاد است.

بروکراسی‌های اداری پیچیده در خراسان‌شمالی

احمد هاتفی، مدیرعامل شرکت مزرعه سبز خرم نیز در ادامه  با بیان این که سیستم اداری و پیچیده مالیات برای ما سرمایه گذاران خسته کننده است،افزود: نشست های اداری ما در مراکز اداری برای رفع مشکلات صادرات بسیار زیاد است و همواره باید در نشست های تامین اجتماعی و امور مالیاتی هزینه کنیم.

این سرمایه گذار با بیان اینکه سیستم اداری در این استان به نسبت سایر استان ها پیچیده است اظهارکرد: بسیاری از تولید کننده ها ضعیف هستند و توان مقاومت در برابر این مشکلات را ندارند.

وی افزود: پرونده های زیادی داریم که حدود ۶ ماه زمان می برد و در نهایت برطرف می شود ولی سوال من این است که هزینه این همه وقت برای حل این پرونده ها را چه کسی باید جبران کند و تولیدکننده ای که باید وقتش صرف صنعت شود باید در راهروهای ادارات هزینه شود.

سرمایه گذاران از مشوق های مالیاتی بیشتر استفاده کنند

دکتر محمد پاکمهر، نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه، سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مشوق های مالیاتی خوبی در قانون پیش بینی شده که سرمایه گذاران با آگاهی از مشوق ها می توانند بیشتر از آن استفاده کنند.

وی افزود: قانون گذار در مشوق های مالیاتی توجه خوبی به بخش خصوصی فعال در صنعت و معدن داشته است به گونه ای که یک واحد صنعتی می توانند بخشی از مالیات پرداختی خود را از طریق دانشگاه ها برای انجام کارهای پژوهشی در اختیار دانش بنیان ها قرار دهد.

وی با اشاره به ضعف زیرساخت های ارتباطی در خراسان شمالی گفت: ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل در این استان از جمله در حوزه ریلی برای توسعه صادرات و رونق اقتصادی استان ضرورت دارد.

پاکمهر افزود: بی تردید تامین زیر ساخت های حمل و نقل سبب آسان سازی در صادرات می شود و سرمایه گذاران با استفاده از بسترهای مناسب ارتباطی بهتر می توانند به بازارهای هدف دست پیدا کنند و اگر این بسترها فراهم نباشد سبب بی انگیزگی سرمایه گذاران می شود.

سند توسعه خراسان‌شمالی نیازمند بازنگری است

دکتر وحیدی ،نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه، سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی  نیز در ادامه گفت: سند توسعه استان باید بازنگری و براساس نیازمندی‌ها، ظرفیت‌ها و محرومیت‌ها تدوین شود.

وی اظهار کرد: سیاست های اقتصادی و صادرات استان در این سند به درستی تنظیم نشده است و این امر نیازمند بازنگری با همفکری فعالان بخش خصوصی است.

وی افزود: اگر کشاورزی مبنای توسعه استان خوانده می شود باید این بخش با صنعت گره بخورد به گونه ای که باید از ظرفیت صنعت برای کشاورزی مدرن در خراسان شمالی بهره گرفت.

▫️سهم اشتغال خراسان شمالی در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است و سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

✍️روابط عمومی و دبیرخانه کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌شمالی

www.bojnourdccim.ir

https://t.me/otaghbazarganibojnurd
Https://Instagram.com/bojnourdccim.ir