دکتر زند در جلسه شورای گفتگو تاکید کرد :

الزام صدور کارت های  بازرگانی صنایع از استان

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی بر صدور کارت های بازرگانی صنایع از استان تاکید کرد.

دکتر مازیار زند، دبیر و سخنگوی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان و رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی در جلسه شورای گفتگو که دیروز پنجشنبه ۱۸آبان ماه ۱۴۰۲در محل سالن جلسات استانداری خراسان‌شمالی (بحران) تشکیل شد به مصوبات این جلسه اشاره کرد.

وی مصوبات این جلسه را شامل گزارش دبیرخانه شورا در خصوص لزوم آموزش نیروی ماهر و متخصص جهت ادامه کار تولید مولد و استراتژیک، گزارش دبیرخانه شورا در خصوص بررسی چگونگی تخفیف سود گمرکی صادرکنندگان از مبدا گمرک خراسان‌شمالی و از طریق تهاتر کالا، گزارش دبیرخانه شورا در خصوص بررسی بخشنامه تامین اجتماعی و اصلاح عناوین شغلی و تعیین دستمزد سوابق ناشی از کمیته های احتساب سوابق موضوع دستوراداری و بررسی وضعیت آمار دارندگان کارت بازرگانی واحدهای تولیدی و صنعتی استان ذکر کرد.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی بر الزام صدور کارت های بازرگانی صنایع از استان تاکید کرد و گفت :صنایع در بخش های مختلف از این استان نفع می برند و این مهم را باید در برنامه اولویت دار خود قرار دهند.

وی افزود:اتاق نیز تلاش می کندتا روند دریافت این کارت ها به سرعت انجام شود تا خللی در واردات و صادرات آنان وارد نشود.

استاندار خواستار تسهیل در صادرات زعفران شد

استاندار خراسان شمالی و رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز گفت: زعفران محصولی مهم و با بهره اقتصادی مناسب است و باید با تعریف بسته های تشویقی، زمینه صادرات را تسهیل کرد.

 “محمدرضا حسین نژاد ” اظهار کرد: زعفران، تنها محصول کشاورزی که انحصار تولید آن همچنان در اختیار ایران است و باید زمینه صادرات آن نیز تسهیل شود.

وی تصریح کرد: زمینه صادرات محصولات سیب، انگور و پیاز از این استان به خارج از کشور فراهم است و اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی، فعالان اقتصادی و مسوولان مربوطه باید این شرایط را برای صادرات زعفران نیز ایجاد کنند.

حسین نژاد به مصوبه دولت در خصوص “واردات موز در عوض صادرات سیب درختی” اشاره کرد و گفت: زعفران نیز باید در این سبد گنجانده تا صادرات آن تسهیل شود.

وی در ادامه افزود: صنایع و سرمایه‌گذاران بومی، کارت بازرگانی را از استان دریافت کنند تا عواید ناشی از این فعالیت به این خطه بازگردد.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه برخی از صنایع استان در خصوص دریافت کارت از داخل اقدام کرده اند افزود: با وجود تلاش های زیاد هنوز هم تعدادی از صنایع استان کارت های بازرگانی خود را از سایر استانها دریافت می کنند.

افزایش سالانه سطح زیر کشت زعفران ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه گفت: کشت زعفران در استان هر ساله بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار افزوده خواهد شد که با توجه به شرایط آب و هوایی و خاک مناسب، محصولی با کیفیت بسیار بالا در استان تولید می شود.

محمد محمدزاده افزود: حدود پنج هزار هکتار از اراضی این استان در سال زراعی جاری زیر کشت زعفران رفته است. در این جلسه برخی از فعالان بخش خصوصی به بیان مشکلات پیش روی واحد تولیدی و موانعی که با آن مواجه هستند پرداختند.