در جلسه ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی عنوان شد:

♦️اتاق بازرگانی با همدلی باید بتواند به ارتقای صادرات استان کمک کند

♦️ضرورت همراهی بخش دولتی با بخش خصوصی در مقابله با چالش ها و مشکلات‌ فعالان اقتصادی

♦️الزام ارتقای جایگاه صادرات و تولید استان در سطح کشور

در جلسه ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان شمالی بر ارتقای جایگاه تولید و صادرات استان در سطح کشور تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌شمالی، مهندس مازیار زند، رییس اتاق بازرگانی بجنورد در یکصد و دومین جلسه ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان که ظهر امروز با حضور استاندار در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد به دستورالعمل این جلسه  اشاره کرد و از جمله این دستورالعمل ها را شامل بررسی مشکلات متقاضیان صدور و تمدید کارت بازرگانی در حوزه ثبت شرکت ها اداره‌کل پست با در نظر گرفتن طولانی بودن زمان تایید، بررسی اختلاف نظر مابین شرکت گاز واداره کل مالیاتی در خصوص نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده گاز بهای شرکت های صادرات محور در راستای تبصره ۵ ماده۸قانون مالیات بر ارزش افزوده و بررسی مشکل وارد کنندگان ماشین آلات‌ با منشا ارز شخصی و عدم امکان تخصیص کد بانک مرکزی جهت ادامه فرایند و اعلام تقویم برگزاری جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سال ‌‌۱۴۰۲ اعلام کرد.

وی بر ضرورت همراهی بخش دولتی با بخش خصوصی در مقابله با چالش ها و مشکلات‌ فعالان اقتصادی تاکید کرد و گفت :جایگاه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اقتصاد کشور با تلاش های اعضای این شورا محقق خواهد شد.

♦️ضرورت ارتقای جایگاه صادرات و تولید استان در سطح کشور

استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست بر ارتقای جایگاه تولید و صادرات استان در سطح کشور تاکید کرد و گفت: اتاق بازرگانی با همدلی باید بتواند به ارتقای صادرات استان کمک کند .

محمدرضا حسین نژاد افزود :  پرورش تجار و بازرگانان در راستای افزایش صادرات کمک موثری در ارتقای جایگاه استان خواهد داشت .

وی بر رفع مشکلات موجود در بخش چاه های کشاورزی و ذخیره آب در استخرهای ذخیره تاکید کرد و گفت: کشاورزان نباید درگیر چنین موضوعاتی باشند.

حسین نژاد اظهار داشت: برای موضوع گاز مصرفی صنایع تبدیلی باید قانون اصلاح شود نباید تصمیمات ما در تعارض با قانون باشد .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز گفت :تسهیلات سفر رییس جمهور به استان پیگیری شد به طوری که پرداخت این تسهیلات توسط بانک ها بررسی و پذیرفته شد و پرونده های شهرستانها  توسط آنان بررسی خواهد شد.

ناصر فخر موحدی به اجرای طرح توسعه زنجیره های تولید ارزش راهبردی در استان اشاره کرد و گفت : در حوزه فولاد ، سیمان ، پتروشیمی، آلومینا، گیاهان دارویی ، نوغان داری ، زنبور عسل و صنایع پایین دستی زنجیره ارزش تعریف شده که امیدواریم  بتوانیم این هشت زنجیره را پیگیری کنیم که تحقق آن مستلزم مشارکت بخش خصوصی و دولتی است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی، در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، با اشاره به اینکه در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲، اختیارات تبصره ۱۸ به استان‌ها واگذار شد، اظهار کرد: در بحث پرداخت تسهیلات در کشور ناعدالتی دیده می‌شود.

وحیدى تصریح کرد: بانک‌های استان براساس میزان مصارف و منابع سنجیده می‌شود که به علت پایین بودن منابع استان‌های ضعیف این موضوع برای خراسان شمالی مطلوب نیست.

وى با تأکید براینکه باید سند توسعه برنامه هفتم در اختیار اتاق بازرگانی قرار گیرد، ادامه داد: تصمیمات بودجه‌ای استان نیاز است که بر مبنای برنامه هفتم توسعه باشد.

وحیدی با بیان اینکه اکثر مصوبات مجلس شورای اسلامی در حوزه اقتصاد ی است، ادامه داد: در موضوع تبصره ۱۸ باید نگاه عدالت محور شهرستانی وجود داشته باشد.

وى در خصوص قطع برق حوزه کشاورزی، اضافه کرد: بخش زیادی از چاه ‌های کشاورزی استان دارای چندین بهره‌بردار است و قطع برق برای استانی مانند خراسان شمالی که تولید استان مبتنی بر فصل تابستان است، مورد ایجاد نارضایتی می‌شود که نیاز است هماهنگی‌های بیشتر برای کاهش مشکلات این حوزه انجام شود.