رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی:

بهره مندی از ظرفیت های گردشگری خراسان شمالی در جذب توریست در حوزه پزشکی

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان شمالی، مهندس مازیار زند، رئیس اتاق بازرگانی بجنورد عصر امروز دوشنبه ۲۲ خرداد ماه در نشست تجاری فعالان اقتصادی و بازرگانان کشور ترکمنستان که در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد، به پتانسیل های بالقوه خراسان شمالی درتمام بخش ها اشاره کرد و گفت: با شناسایی ظرفیت ها و نیازهای تجاری طرفین توسعه و رونق اقتصادی بین خراسان شمالی و ترکمنستان ایجاد خواهد شد.

وی اظهار داشت: همچنین این استان در بحث گردشگری نیز می تواند از جاذبه های گردشگری به ویژه درحوزه پزشکی بهره ببرد چراکه وجود مراکز و متخصصان پزشکی می تواند جاذبه مناسبی برای جذب توریست درحوزه پزشکی باشد.

وی در ادامه افزود: تجربه ثابت کرده است که هرکجا تجارت ازگذرگاه فرهنگی عبور کند، همکاری ها پایدار خواهد بود و مشترکات فرهنگی میان دو استان مذکور می تواند به اقتصاد دو کشور کمک کند.

الیاس قایب اف، سرکنسول جمهوری ترکمنستان درایران با بیان این که بین استان خراسان شمالی و آخال ترکمنستان مرز مشترک وجود دارد ، تصریح کرد: امیدوار هستیم در آینده دچار اتفاقات خوبی باشیم.

وی بیان کرد: بازرگانان و فعالان بخش تجاری ترکمنستان دراستان خراسان شمالی حضور یافتند تا باظرفیت ها و پتانسیل های این خطه از نزدیک آشنا شوند و بتوانیم روابط بیشتری در بخش تجاری داشته باشیم.

قایب اف تصریح کرد: برقراری ارتباط بین تجار دو کشور از دیگر اهداف سفرهیات تجاری ترکمنستان به استان خراسان شمالی است و امیدواریم قراردادهای خوبی منعقد شود.

سرکنسول جمهوری ترکمنستان درایران گفت: رفت آمدهای بین دو کشور مراودات و روابط بین دو کشور از نظر فرهنگی و اقتصادی را تقویت می کند.

وی اظهار کرد: رفت و آمدها و دیدارهای بین ایران و ترکمنستان تقویت می شود امیدواریم با توجه به سیاست های دو کشور رفت و آمدها بیشتر نیز شود.

وی افزود: اینک بین مسئولان ۲ کشور رفت و آمدهایی انجام می گیرد و نشست هایی برگزار می شود که نشان می دهد دیدارها تقویت خواهد شد.

محمد بدری ، مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه گفت: اشتراکات فرهنگی و خویشاوندی میان مردم خراسان شمالی و کشور ترکمنستان از دیگر ظرفیت ها است و می تواند به روابط پایدار تجاری و فرهنگی کمک شایانی کند.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی دارای بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است، افزود: این استان رتبه سوم تولید زعفران را دارد و سالانه حدود ۲۳ تن زعفران در خراسان شمالی تولید می شود.

به گفته بدری رتبه چهارم پیله ابریشم و هشتم انگور در کشور متعلق به خراسان شمالی است.

وی با اشاره به اینکه در این استان ۲۷ هزار بافنده فرش وجود دارد ، افزود: منحصر به فرد ترین فرش دنیا بانام فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ درخراسان شمالی دوخته می شود.

بدری ادامه داد: دراین استان ۲۰۰۰ سر اسب اصیل ترکمن وجود دارد که ۱۰۰۰ سر از آنها دارای شناسنامه است.