رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان با داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان نیازمند ایجاد منطقه آزاد تجاری است تا تحولی در بخش اقتصادی این خطه محروم ایجاد شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، سعید پورآبادی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، اظهار کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه های اجرایی بخش اقتصادی استان می خواهیم تا در این خصوص پیگیری های لازم را انجام دهند زیرا که بخش اقتصادی استان نیازمند تحول است.

وی افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری در خراسان شمالی زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان را فراهم خواهد کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: با ایجاد این منطقه در خراسان شمالی بسیاری از معافیت‌ها شامل حال تولیدکنندگان و سرمایه گذاران خواهد شد و از سوی دیگر مشوقی خواهد بود که این افراد برای سرمایه گذاری در این استان متمایل شوند.

این مناطق با بهره‌گیری از مزایایی مانند معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نبود تشریفات دست‌وپاگیر ارزی و اداری، تسریع در فرایند های صادرات و واردات با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه کشور کمک می‌کنند.

اختصاص ۱۰ هکتار زمین به خراسان شمالی در قزاقستان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به رایزنی های انجام شده با قزاقستان، دولت آن کشور ۱۰ هکتار زمین به استان خراسان شمالی اختصاص داد تا در آنجا سرمایه گذاری کنیم اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.

پورآبادی تصریح کرد: اینک باید با مشارکت مسوولان استان به این مهم بپردازیم تا بتوانیم امکانات و زیر ساخت های بیشتری از این کشور برای سرمایه گذاری بخش خصوصی استان کسب کنیم.

آمادگی سه سرمایه گذاری برای کشت فراسرزمینی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان آمادگی برای کشت فرا سرزمینی در سایر کشورها از جمله ترکمنستان را دارد که هم اینک سه سرمایه گذار از این خطه آمادگی برای کشت فراسرزمینی را دارند.

پورآبادی تصریح کرد: قرار بر این شده است تا این سرمایه گذاران در این کشور کشت انواع محصول به ویژه جو، ذرت و پنبه داشته باشند که بعد از برداشت ۷۰ درصد متعلق به سرمایه گذاران است و ۳۰ درصد محصول را نیز در صورت نیاز به آن کشور خواهند فروخت.

وی در خصوص پنجمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان نیز گفت: از فعالان بخش خصوصی می خواهیم که افراد جوان، خلاق و کارآفرین را انتخاب کنند تا بخش اقتصادی استان رونق بگیرد.