استاندار خراسان شمالی گفت: راه اندازی گذرگاه “پرسه سو” در مرز بین این استان و کشور ترکمنستان که در سال ۱۳۸۲ مصوب شده بود، در نهایت تا پایان امسال بازگشایی می شود.

به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا حسین نژاد در این‌باره اظهار داشت: پیرو تماس تلفنی با سفیر ایران در ترکمنستان و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به زودی نشستی با حضور مقامات استان خراسان شمالی و استان‌های همجوار در کشور ترکمنستان برگزار می شود.

وی تصریح کرد: تمامی مقدمات لازم برای ایجاد این گذرگاه مرزی انجام شده است و تا پایان امسال راه اندازی می شود.

حسین نژاد با بیان اینکه بازگشایی گذرگاه مرزی پرسه سو، موجب رشد و توسعه استان در مراودات بین المللی می شود، افزود: گرچه ارتباط تجاری نیز بین تجار استان آخال ترکمنستان و خراسان شمالی وجود دارد، اما گشایش گذر مرزی موجب رونق اقتصادی و تولیدات این خطه و افزایش درآمد خانوار های مرزی می شود.

وی عنوان کرد: خراسان شمالی قطب تولیدات کشاورزی در برخی از ارقام است و باید تلاش شود تا تولیدات با کیفیت از این استان صادر شود و  این استان با ۲۰۰ هکتار شهرک کشاورزی مکان مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش گلخانه و صادرات بیشتر به ترکمنستان است.

 طرح ایجاد بازارچه مرزی “پرسه سو” در بهمن‌ ماه ۸۳ توسط هیات وزیران مصوب شد که به دلیل عدم فعالیت این بازارچه و عدم تمایل کشور ترکمنستان در راه اندازی بازارچه مذکور در شهریور سال ۹۰ طبق مصوبه هیات‌ وزیران بازارچه پرسه سو از لیست بازارچه‌های مرزی کشور حذف شد و تاکنون این طرح بلاتکلیف مانده بود.

با سفر رییس جمهور در تیرماه سالجاری به خراسان شمالی این موضوع مطرح و مورد تاکید قرار گرفت به گونه ای که مسوولان دولت سیزدهم نیز به خوبی اهمیت این طرح را درک کردند و رابطه با همسایه شمالی را در اولویت های این استان مرزی قرار دادند و خواهان افزایش و توسعه همکاری های متقابل اقتصادی، گسترش بازارهای محلی، بهبود زیر ساخت ها و خدمات در راه اندازی گذرگاه مرزی در منطقه پرسه سو شهرستان مرزی راز و جرگلان شدند.

استان خراسان شمالی و شهرستان مرزی راز و جرگلان به دلیل قرار گرفتن در بن بست جغرافیایی و دوری از مرکز از وجود زیرساخت های توسعه ای به ویژه در زمینه راه های ارتباطی، آموزش، بهداشت و درمان، حوزه ورزشی و رفاهی با محرومیت روبرو است و یکی از مزیت های باز شدن بازارچه و گمرک در این محل، نزدیکی جغرافیایی محل استقرار بازارچه پرسه سو به عشق آباد مرکز جمهوری ترکمنستان است و علاوه بر این سکونت قومیت های مشترک به قطع این مرکز تجاری را از دیگر بازارهای مرزی متمایز می کند.

کشور ترکمنستان، با مساحت حدود ۴۸۸ هزار کیلومتر مربع، با جمعیت حدود شش میلیون نفر و ۹۹۰ کیلومتر مرز مشترک خاکی و ۲۲۸ کیلومتر مرز مشترک آبی دارای اهمیت ویژه ای به لحاظ ژئواکونومی و ژئواستراتژیکی برای جمهوری اسلامی ایران است.