در جلسه هیات نمایندگان مطرح شد:

-جذب سرمایه گذار در استان ضعیف است

-ایجاد نهضت احیای واحد های راکد 

-واحدهای صنعتی صادرات محور مستقر در استان کارت بازرگانی خودرا از استان دریافت کنند

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی گفت:واحدهای صنعتی و تولیدی صادرات محور که در این استان مستقر هستند باید کارت بازرگانی  خود را  از این استان دریافت کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد، سعید پورآبادی در پنجمین جلسه ی اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بجنورد که ظهر امروز با حضور مهندس فخر موحدی، سرپرست معاونت امور اقتصادی و مهندس بدری مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی که در محل سالن جلسات اتاق بجنورد برگزار شد، اظهار داشت :واحدهای صنعتی و تولیدی صادرات محور که در این استان مستقر هستند باید کارت بازرگانی  خود را  از این استان دریافت کنند.

 وی افزود: از آنجاییکه مدیریت واحدهای مذکور در تهران مستقر هستند کارت های بازرگانی خود را نیز از آنجا دریافت کرده اند.

پورآبادی بیان کرد :در حالی که برخی از صنایع بزرگ  استان  کارت بازرگانی  خود را از اتاق بازرگانی تهران و ایران می گیرند که این امر نیز سبب می شود تا درآمدهای تجاری به همان اتاق ها واریز شود.

وی اضافه کرد :این در حالی است که فقط ۲۰ درصد از درآمد واریز شده  به اتاق بازرگانی خراسان شمالی واریز می شود.

وی اظهار داشت :هم اکنون واحدهای تولیدی شرکت سیمان بجنورد، مجتمع تولیدی فولاد اسفراین از جمله واحدهای تولیدی هستند که کارت بازرگانی خود را از تهران گرفته اند و درآمد تجاری آن ها نیز در همان محل ها پرداخت می شود.

وی متذکر شد :واحدهای تولیدی بایستی مسئولیت های اجتماعی خود در قبال مردم استان انجام دهند.

رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی گفت: متاسفانه جذب سرمایه گذاران در این استان بسیار ضعیف است و در طی سال های گذشته تعداد زیادی مراجعه کننده در این خصوص داشته ایم اما توجهی به آنان نشده است.

سعید پور آبادی افزود: یک سرمایه گذار برای صنایع پارچه بافی در این استان اقدام کرد که در این راستا باید زمینی برای کشت پنبه و تامین نیروی انسانی در اختیار می گذاشتیم اما متاسفانه در این خصوص هیچ اقدامی انجام نشد در حالی که راه اندازی این صنعت اشتغال زیادی را به دنبال داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر عملکرد بانک ها انتقاد کرد و افزود: متاسفانه سخت گیری بانک ها و نرخ بالای سود بیشتر برای تولید کنندگان مشکلاتی را به دنبال داشته و بیشتر به صنایع آسیب وارد کرده است.

🔹 عملیاتی کردن الگوی کشت اقتصادی در بخش  کشاورزی

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز گفت: الگوی کشت اقتصادی باید در بخش کشاورزی عملیاتی شود و تولید کنندگان در پهنه اراضی طبق سنت‌های گذشته هر محصولی را کشت کنند.

ناصر فخر موحدی اظهار داشت: بخش کشاورزی در این سال ها با کاهش بارندگی مواجه است و خشکسالی اراضی را تهدید می کند باید به دنبال یک الگوی اقتصادی باشیم تا اقتصاد معیشتی به ارزش افزوده و بالا رفتن درآمد در این بخش منجر شود.

وی بر تحول در بخش کشاورزی این استان تاکید کرد و افزود: نباید تولید کننده ها بعد از صرف هزینه های هنگفت با مشکل معیشت مواجه شوند، باید تدابیر لازم در این مورد اندیشیده شود.

فخر موحدی گفت: کشت گیاهان کم آب طلب و انواع گیاهان دارویی باید مد نظر کارشناسان و بهره برداران باشد چرا که دیگر کشت محصول پر آب طلب هیچ سودی نخواهد داشت.

🔹 ایجاد نهضت احیای واحد های راکد 

فخر موحدی در ادامه افزود: نهضت احیای واحد های راکد خراسان شمالی در استانداری ایجاد خواهیم کرد و در این راستا واحد های مشکل دار دعوت می شوند و برای رفع مشکلات آنان از ظرفیت تمامی دستگاه ها، سازمان ها و بانک ها استفاده خواهیم کرد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه نباید هیچ کارخانه ای به دلیل مشکلات تعطیل باشد افزود: از اتاق بازرگانی استان می خواهیم که مشکلات واقعی تولید کنندگان را در بخش های مختلف از جمله قانونی و استانی را احصا کنند و در اختیار این معاونت قرار دهند چرا که نباید هیچ واحدی در استان راکد بماند و سرمایه های زیادی بدون استفاده باقی بمانند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید در تمامی مسایل پیشگام باشد اظهار داشت: اینک باید تشکل های مختلف و اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون کنار هم قرار گیرند و برای رفع مشکلات همسو و هماهنگ  تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در حال حاضر پشت میز نشستن هنر نیست بلکه باید حرف زدن ها را کنار گذاشت و به سمتی برویم که عملا وارد کار شویم و برای رفع مشکلات تلاش کنیم. در  این جلسه تعدادی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی به بیان مشکلات خود در بخش های مختلف پرداختند