رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی بر راه اندازی بازارچه مرزی پرسه سو تاکید کرد وگفت: بازگشایی بازارچه مرزی از خواسته ها و مطالبات جدی مردم این استان است.

✍به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان شمالی،سعید پورآبادی طی دیدار با معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در محل اتاق بازرگانی بجنورد گفت: خراسان شمالی در سالهای دور با روسیه در گیفان بجنورد تبادلات تجاری داشت که هم اینک تلاش می کنیم تا این تبادل تجاری در کشورترکمنستان که هم اینک با آن مرز مشترک داریم دوباره احیا و برقرار کنیم.

وی اظهار داشت: خطه خراسان شمالی از نظر درآمد در بین استان های کشور جزو رده های آخر است که باید تلاش کنیم با رونق اقتصادی و ارتباط تجاری بین کشور همسایه باعث افزایش درآمد شویم.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی راه اندازی بازارچه مرزی باید در سطح ملی پیگیری شود، هم اینک  ۳۱۰ کیلومتر مرز خشکی با کشور ترکمنستان داریم و برای ایجاد گذر مرزی که قبلا تصویب شده بود اقدامات زیادی انجام شده اما تاکنون عملی نشده است و بر این اساس در سفر رییس جمهور به استان از ایشان خواستیم که این موضوع را در سطح ملی پیگیری کنند چرا که هم اینک به یکی از خواسته ها و مطالبات جدی مردم تبدیل شده است.

پورآبادی همچنین به مسافت کوتاه مرکز استان تا این منطقه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تجار به راحتی می توانند در این گذر مرزی تبادلات تجاری داشته باشند و راه دسترسی آن هموار است.

وی افزود: خراسان شمالی با ترکمنستان ۳۱۰ کیلومتر مرز مشترک بدون معبر باز دارد و از سال ۸۳ تلاش برای گشایش معبر مرزی پرسه سو در حال انجام است اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. جمعیت مرزنشینان استان خراسان شمالی بیش از ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است.

گسترش همکاری‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه اولویت‌ دولت سیزدهم است، کشور ترکمنستان دروازه ورود به آسیای مرکزی است.

هم اینک تبادل تجاری خراسان شمالی با ۲۰ کشور انجام می شود.