رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی گفت: سفر هیات تجاری استان به قزاقستان منجر به امضای چهار تفاهم نامه  در زمینه های تجاری، کشاورزی ، گردشگری، علمی و پژوهشی با استانداری آلماتی این کشور شد.

✍به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان شمالی، سعید پورآبادی در نشست خبری با خبرنگاران استان با اعلام این مطلب اظهار کرد: این سفر با هدف گسترش توسعه و مراودات تجاری به کشور قزاقستان انجام شد.

وی افزود: هیات تجاری در این سفر  از بازار و ظرفیت های سرمایه گذاری  کشور قزاقستان بازدید و با نمایندگان دولتی و بخش خصوصی کشور قزاقستان نشست هایی برگزار کردند.

وی ادامه داد: در نتیجه این نشست ها در چهار محور تفاهم نامه های دو جانبه منعقد شد.

رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی در این سفر  از واگذاری  ۱۰ هکتار زمین به خراسان شمالی خبر داد که برای ایجاد مرکز نمایشگاهی، فروشگاهی، هایپر مارکت و سردخانه به کشور جمهوری اسلامی ایران با مرکزیت خراسان شمالی  انجام گرفت  تا محصولات کشور ایران در این مرکز عرضه شوند.

وی افزود: این زمین در سفر بعدی اتاق بازرگانی خراسان شمالی به قزاقستان به این استان واگذار خواهد شد.

وی همچنین عنوان کرد: کشور قزاقستان موافقت کرد که یک دفتر تجاری در ساختمان استانداری آلماتی به اتاق بازرگانی خراسان شمالی به منظور انجام مراودات تجاری اختصاص دهد.

♦️حمایت از کشت فرا سرزمینی خراسان شمالی در قزاقستان

وی همچنین اعلام کرد: کشور قزاقستان با انجام کشت فرا سرزمینی خراسان شمالی در این کشور در زمینه انجام کشت محصولاتی از جمله غلات موافقت کرد.

وی افزود: کشور قزاقستان علاوه بر اینکه با انجام کشت فرا سرزمینی خراسان شمالی در این کشور موافق کرد همچنین اعلام کرد که تسهیلات بانکی نیز اختصاص خواهد داد.

♦️ برگزاری آیین نوروزگاه سال ۱۴۰۱ در خراسان شمالی با حضور مهیمانان قزاقستانی

وی از  توافق برگزاری آیین نوروزگاه سال ۱۴۰۱ هجری شمسی با حضور مهمانان قزاقستانی در استان خراسان شمالی خبر داد تا زمینه مراودات گردشگری میان طرفین تقویت شود.

♦️استقبال قزاقستان برای جذب سرمایه گذاران ایرانی در حمایت از واحد تولیدی واکسن کرونا در استان آلماتی

رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی بیان کرد: با توجه به اینکه در کشور قزاقستان یک واحد تولید واکسن در زمینه بیماری کرونا فعالیت داشت، کشور قزاقستان جذب سرمایه گذاران ایرانی و خراسان شمالی را برای سرمایه گذاری در این واحد تولیدی را مطرح کرد.

♦️موافقت ایجاد مرکز پزشکی _درمانگاهی استان آلماتی با سرمایه گذاران خراسان شمالی

وی خاطرنشان کرد: در این سفر با رییس مرکز بهداشت استان آلماتی نشستی برگزار و موافقت شد که مرکز پزشکی-درمانگاهی استان آلماتی با سرمایه گذاری سرمایه گذاران خراسان شمالی ایجاد شود.

وی افزود: کشور قزاقستان اعلام کرد که زمین و امکانات را در اختیار استان خراسان شمالی قرار می دهد.

♦️موافقت ایجاد دفتر پژوهش و آموزش با رویکرد کشاورزی در استان آلماتی

رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی همچنین بیان کرد: میان طرفین موافقت شد که دفتر پژوهش و آموزش با رویکرد کشاورزی در استان آلماتی کشور قزاقستان ایجاد و در اختیار خراسان شمالی قرار داده شود تا محققان و اساتید دو منطقه با یکدیگر مراوده و تبادل داشته باشند.

وی اظهار کرد: کشور قزاقستان برای سرمایه گذاری استان خراسان شمالی در این کشور اعلام آمادگی کرده است که امکانات را در اختیار بازرگانان و سرمایه گذاران خراسان شمالی قرار می دهد.

پورآبادی تصریح کرد: منتج شدن عقد تفاهم نامه ها به عقد قرارداد میان طرفین به اهتمام، اراده و اعلام آمادگی مسئولان اجرایی خراسان شمالی نیز بستگی دارد.

وی همچنین از اختصاص زمین به یکی از تجار استان در استان آکتائو برای تولید بتن سبک و انعقاد تفاهم خط تولید شیرینی و شکلات و لبنیات در کشور قزاقستان خبرداد. رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی  در پایان از برنامه ریزی برنامه های سفر تجاری به دبی، عمان و عراق  تا پایان امسال خبر داد.