در ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اعلام شد:

حوزه فعال سازی معادن استان کمتر توجه شده است

 رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی با بیان این که حوزه فعال سازی معادن استان کمتر توجه شده  و  بر ضرورت توجه و حمایت از این بخش تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی ، سعید پورآبادی در ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان که در محل سالن جلسات استانداری خراسان شمالی برگزار شد به ارائه گزارشی در خصوص مصوبات جلسه قبل پرداختند و در خصوص بررسی دلایل افزایش بی رویه قیمت سیمان و مشکلات صنایع وابسته اظهارداشت :  با توجه به بحران قطعی برق در کشور طی یکی دو  ماه اخیر برخی صنایع از جمله سیمان را با مشکل مواجه کرده و باعث شده میزان عرضه محصولات سیمانی در بورس کالا به یک سوم برسد.

وی افزود:  وزارت نیرو صنایع را سپر بلای بخش خانگی کرد تا میزان قطعی برق های پی در پی را کاهش دهد.

وی ادامه داد:  در این راستا برق صنایع فولادی و سیمانی قطع و یا محدود شد و سرانجام این ماجرا به کمبود و گرانی سیمان انجامید .

در ادامه پورآبادی با اشاره به همراه بودن همیشگی سازمان صمت با اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی استان گفت: حوزه فعال سازی معادن استان کمتر توجه شده و با توجه به گرانی ماشین الات و تجهیزات این بخش فعالان معادن امکان به روزرسانی تجهیزات خود را نداشته بنابراین توجه و حمایت از این حوزه  یک ضرروت است.

وی ادامه داد:  سلب صلاحیت از بهره بردار کمکی به حفظ سرمایه گذاری در استان نمی کند و راهکار فعالیت معادن در نظر گرفتن امکانات خاص و ویژه برای فعالان بخش معادن می باشد.

پور آبادی همچنین در مورد  قوانین نظام بانکی در خصوص حمایت و پشتیبانی  از تولید افزود: قانون عملیات بانکی بدون ربا  در سال ۶۲ مصوب شده و سال ۶۳به اجرا گذاشته شده است ولی در زمینه امهال بدهی های بانکی تصمیمی اتخاذ نشده است که این موضوع موجبات سلیقه ای عمل کردن بانکها در این زمینه را   در پی داشته که این امر مشکلات عمده ای برای مردم در بر داشته است.

وی افزود: بعضی از بانکها عملا سود تسهیلات را به اصل مبلغ تسهیلات افزوده به انضمام وجه التزام با عنوان تسهیلات جدید برای تسهیلات گیرندگان خود محاسبه و عملا مصداق بارز سود مرکب که بارها حتی ازتوسط  مراجع تقلید نیزمنع شده رااز مردم مطالبه می کنند.

اعمال نظر سلیقه ای بانک ها مانعی در حوزه تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: اعمال نظر سلیقه ای بانک ها در پرداخت قسمتی از بدهی بانکی جهت تقسیط موجب بروز مشکلاتی برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان شده است.

محمود قنبری افزود: سود مرکب، جریمه شش درصدی و دریافت پیش پرداخت برای وام بعدی به طور سلیقه ای از سوی بانک های عامل از اشکالات قوانین بانکی است که تولید کننده را دچار مشکل می کند.

وی با بیان اینکه سیستم بانکی برای کمک به واحدهای تولیدی از محل جمع آوری سپرده های خرد مردم است، افزود: بانک ها در هنگام پرداخت تسهیلات باید توجیه اقتصادی طرح ها و اهلیت سرمایه گذار را به خوبی بررسی کنند چرا که غفلت از این موضوع موجب از بین رفتن واحد تولیدی و اشتغال می شود.

مهرداد داودزاده، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت  اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان خراسان شمالی  نیز در این جلسه  در خصوص مشکلات تولید سیمان و صنایع وابسته پیرو جلسات متعدد که در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به آن پرداخته شد اشاره کرد و گفت:  سازمان صمت و تنظیم بازار و بازرسی استان به تشکیل تیم فوری بررسی این موضوع پرداخت که مسایل و مشکلات حوزه سیمان را با موضوع ارایه سیمان در بورس و همچنین بحث قطعی برق صنایع تولیدی سیمان شناسایی که با پیگیری بی وقفه این اداره و تیم بازرسی آرامش نسبی به بازار سیمان برگشته و عملا در هفته گذشته سیمان ارایه شده به بورس حدود۴۰هزارتن اعلام کرده که تقریبا  17 هزار تن از این مقدار در استان خریداری و مصرف شده و مازاد این مقدار موجود می باشد و صنایع وابسته هیچگونه کسری در این حوزه از حیث تامین سیمان مصرفی با نرخ مصوب نداشته است.

 وی افزود: اگر در حوزه صنایع تولیدی سیمان مشکل غیر قابل پیش بینی بوجود نیاید ما هیچگونه مشکلی در تامین و عرضه ی سیمان استان نخواهیم داشت.

 مهدی روحانی، رییس انجمن پیمانکاران استان نیز در خصوص مشکلات حوزه سیمان نحوه فروش ونحوه قیمت گذاری ان و صنایع وابسته اظهار داشت: با تنش ایجاد شده دربازار  قیمت سیمان  صنایع وابسته نیز افزایش قیمت افسار گسیخته ای را در این فرصت داشته که با توجه به بازگشت قیمت سیمان به حالت مشابه قبل از افزایش قیمت همچنان با قیمت بالا اقدام به فروش اقلام خود کرده و کاهش قیمتی را شاهد نبوده ایم که این امر ضرر های سنگینی را در عرصه های ساختمانی و تولیدی در پی خواهد داشت. در ادامه علی اصغر، هدایتی  دبیر محترم کمیسیون هماهنگی بانکهای استان و ریاست اداره امور شعب بانک ملی توضیحاتی در خصوص نحوه محاسبه سود بانکی  و امهال مطالبات ارائه کردند .