رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۳۵۰ کیلوگرم زعفران درجه یک برای نخستین بار از طریق گمرک این استان در شمال شرق کشور به بازارهای جهانی صادر شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان شمالی،سعید پورآبادی با اعلام این مطلب  اظهار داشت: ۳۰۰ کیلوگرم زعفران مرغوب و درجه یک خراسان شمالی در بسته بندی های یک گرمی، نیم گرمی، یک مثقالی و نیم مثقالی به کشور آلمان، ۱۰ کیلوگرم به امارات و ۴۰ کیلوگرم به کشور کویت صادر شد.

وی تصریح کرد: این محصول استراتژیک در گذشته در استان ما تولید می شد و بوسیله تجار استان های همجوار خراسان شمالی و رضوی بسته بندی و به خارج از کشور صادر می شد که خوشبختانه با جذب سرمایه گذار بومی اکنون این محصول در داخل استان بسته بندی و به بازارهای جهانی صادر می شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: اکنون این محصول اقتصادی بدلیل تغییر الگوی کشت و خشکسالی به کالای دارای مزیت نسبی در استان تبدیل شده است و امید می رود تا صادرات این محصول در آینده رونق گیرد.

 زعفران در هشت شهرستان خراسان شمالی کشت و کار می شود که فاروج رتبه اول را دارد و شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.

امکان حذف و جایگزینی باغ های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود  پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت سالانه ۳.۴ تن و امکان صادرات آن  از جمله مزایای کشت این محصول در خراسان شمالی است.