رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی گفت: دولت آینده برای رونق تولید و صادرات محور باید توسعه روابط تجاری و تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، سعید پورآبادی با اعلام این مطلب افزود: تقویت دیپلماسی اقتصادی کشور نیازمند یک برنامه دقیق بعنوان نقشه راه است و بر همین اساس اتاق ایران بعنوان نماینده بخش خصوصی کشور آماده همکاری با تیم اقتصادی دولت جدید برای تدوین این برنامه است.

وی رفع موانع تولید و ارتقاء بهره وری را از مهم ترین مسائل اقتصادی کشور ارزیابی و تصریح کرد: دولت جدید، پشتیبانی از تولید داخلی را با جلوگیری از بخشنامه های خلق الساعه دنبال کند.

پورآبادی مهار تورم را از دیگر انتظارات مردم از دولت آینده برشمرد و اظهار داشت:  تورم بالای موجود در کشور اثرات نامساعد شدیدی در رقابت پذیری محصولات صادرات ایفا کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی تولیدکنندگان و کارآفرینان را سربازان جنگ اقتصادی خواند و افزود: بخش خصوصی انتظار دارد که دولت جدید نظرات بخش خصوصی را مورد توجه قرار دهد و از نظرات این بخش در تصمیم گیری ها استفاده نماید.

وی انتخاب کارآمد ترین و مجربترین تیم اقتصادی مشاوران برای تدوین برنامه های اقتصادی اجرایی و  برطرف کردن مشکلات کسب و کار  از اولویت های بخش خصوصی و انتظارات آنها از دولت آینده ذکر کرد وافزود:برقراری ارتباط مجدد شبکه بانکی کشور با SWIFT که قطع این ارتباط به سبب تحریم های ظالمانه بین المللی، مشکلات متعددی برای واردات و صادرات کشور از منابع دست اول ایجاد کرده و هزینه های دادوستد یا خارج را حداقل ۳۰ درصد افزایش داده است.

پورآبادی از دیگر خواسته ها و انتظارات بخش خصوصی را شامل:

۱- کاهش نرخ تسهیلات بانکی صادرات که دست کم ۶ برابر نرخ تسهیلات رقبای تجاری ایران است

۲- کاهش نرخ تعرفه ریسک های صندوق ضمانت صادرات ایران و افزایش سرمایه این صندوق تاسطحی که بتواند ۲۰ درصد کل صادرات بخش خصوصی را تحت پوشش تضمین خود قرار دهد.

۳- حذف پیمان ارزی برای صادرکنندگان بخش خصوصی که ارزش کل صادرات سالانه آنها حداکثر تا ۵ میلیون دلار در سال است و موافقت با استفاده از این ارزها برای خرید قطعات یدکی واحدهای تولیدی صادراتی و تعویض قطعات فرسوده

۴- بازگشایی بازار چه های مرزی در استان  های محروم مرزی به منظور انجام مبادلات بازرگانی با همسایگان تا سطح معین

۵- پیوستن به موافقت نامه FITF ( گروه اقدام مالی) که ۲۰ سال قبل برای مبارزه با پولشویی ایجاد شده است و از ۱۹۰ کشور جهان ۱۸۸ کشور دنیا به آن پیوسته اند و تنها ایران و کره شمالی آن را نپذیرفته اند.

( توضیح آنکه تعدادی از کشورهای عضو، عملا مفاد آن را رعایت نمی کنند)

۶ – واگذاری ارز به نرخ ترجیحی برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی تخصصی در کشورهای همجوار (ترکمنستان ، آذربایجان ، افغانستان ، پاکستان ، تاجیکستان ، ارمنستان ، عراق ، اقلیم کردستان )

۷- حمایت از تشکل های صادراتی و اعطای پاره ای از اختیارات به آنها برای نظارت بر فعالیت های اعضا و جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب و قیمت شکنی آنان

۸- اعطای تسهیلات اعتباری کافی به صادر کنندگان خدمات فنی، مهندسی باتوجه به ارزش ….. یا طرح هایی که درمناقصه ها برنده می شوند

۹- اصلاح قانون تاسیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که حداقل ۳۱ سال از تصویب آن می گذرد و کاهش دخالت دولت و سازمان های دولتی در فعالیت های این اتاق که نقش پارلمان واقعی بخش خصوصی را ایفا می کند و همچنین دخالت دادن اتاق بازرگانی در کلیه تصمیماتی که در سرنوشت بخش خصوصی تاثیرگذار است.

۱۰- تدوین سیاست های پولی و مالی کشور  با درنظر گرفتن مصالح تجارت خارجی کشور و نتیجتا

الف – کاهش ضرایب مالیاتی بخش خصوصی

ب- بخشودگی مالیات های واحدهای تولیدی خرد، کوچک و متوسط که در اثر رکود چندساله نه تنها درآمدی کسب نکرده اند بلکه به علت همه گیری کرونا متحمل زیان های فاحش شده اند.

۱۱- تدوین دیپلماسی اقتصادی کشور با همکاری معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه ، اتاق بازرگانی ایران و سازمان توسعه تجارت ایران

۱۲- تقویت بخش اقتصادی نمایندگی های سیاسی کشور در خارج به گونه ای که بتواند خدمات مورد نظر را به تجار ایرانی ارائه دهند. ۱۳- مهار تورم که اثرات نامساعد شدیدی در رقابت پذیری صادرات کشور ایفا کرده است.