به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی ، مهندس عباس کاظمی رئیس اتاق بازرگانی در نشست هم اندیشی انجمن صنفی کشاورزان والحاق آن جهت ایجاد تشکل کشاورزان در روز پنج شنبه ۲۶ مهرماه با حضور اعضای انجمن صنفی کشاورزان در محل سالن جلسات اتاق بجنورد برگزار شد، حلقه مفقوده توسعه استان بازرگانی  است و متذکر شد: صنعت کشاورزی به عنوان مهمترین رکن اقتصادی  در این خطه علیرغم تلاش فعالین آن از بازار صادراتی و عرضه محصولات بی نصیب بوده که می طلبد ارتباط فعالین این حوزه با اتاق بازرگانی در قالب ایجاد تشکل کشاورزان  پیوند خورده و زمینه ساز ورود هر چه بهتر محصولات استان به بازارهای هدف و صادراتی شود.

 در ادامه از اهداف ایجاد تشکل به ایراد سخن پرداخته و آن را بستری مناسب برای ارائه خدمات ملزوم  به فعالین و تولید کنندگان و.. از جمله حضور در هیات های تجاری ، ایجاد کرسی نمایندگان تشکل در عرصه های ملی و استانی جهت پیگیری مطالبات و.. برشمرد.

 ایشان با تاکید بر امر آموزش به ویژه برای حوزه کشاورزی از برگزاری کارگاههای آموزشی و.. جهت ارتقاء سطح علمی و عملی ایشان نام برده و یادآور شد:واحد آموزش اتاق بازرگانی در این راستا با دعوت از اساتید مجرب کشوری می تواند خلا های آموزشی و مورد نیاز را  در این امر را پیگیری کند.

رئیس اتاق بازرگانی بجنورد خواستار دریافت کارت  بازرگانی برای آندسته از فعالینی که تا کنون اقدام به آن نداشته مبادرت نمایند تا بتوانند به عنوان عضو اتاق و به صورت قانونی از ظرفیت های و خدمات آن به ویژه برای ورود به تشکل بهره مند شوند.

مریم محروقی ،معاونت تشکل های اتاق بازرگانی بجنورد نیز  با ارائه اهداف و برنامه های تشکلها در خصوص نحوه ادغام و الحاق اتاق اصناف کشاورزی با (حفظ ساختار و هویت اصلی آن)  در قالب تشکل کشاورزان  و به نوعی مکمل شاکله اصلی آن پرداخت.

. ایشان تشکلها را به مشابه اقیانوسی از اتفاقات مثبت به ویژه در حوزه اقتصادی دانست که نقش ساختاری آن بسیار توانمند و دارای قابلیتهای بی شمار جهت هدفمند نمودن فعالیتها و بازخوردهای مثبت در بحث های گوناگون می باشد.

در ادامه اکرم رشیدی، مسئول تشکل های اتاق بجنورد نیز  ضمن ارائه اهداف و برنامه تشکلها موضوع ایجاد تشکل کشاورزان را امری مهم و حائز اهمیت دانست که می تواند بستری مطلوب را برای این قشر جهت پیگیری مطالبات و دستیابی بهینه به ظرفیتهای موجود در استان و دریافت سهمی ارزنده از منابع موجود و هدفمند در قالب تشکل کشاورزان ایجاد است.

در ادامه باقری رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان شیروان نیز ضمن معرفی نهادهای مختلف از جمله خانه کشاورزی ، اتاق اصناف کشاورزی به ایراد سخن پرداخته و ابراز امیدواری نمودند که تشکل کشاورزان بتواند مشکلات بخش کشاورزی و فعالین آن را در سطح استان پیگیری و مرتفع نماید .

آقای هادی زاده رئیس اتحادیه  صنفی زراعت شهرستان بجنورد با بیان اینکه در سطح استان ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی وجود دارد خاطر نشان نمودند حضور فعالین این بخش و ادغام اتاق اصناف کشاورزی در اتاق بازرگانی استان در قالب تشکل می تواند ظرفیت خوبی را برای بهره مندی این قشر در پیشبرد اهداف ایشان و پیگیری مسائل و مطالبات ایجاد نماید .

شاهپسندی رئیس اتحادیه دامپروری اصناف کشاورزی شهرستان بجنورد به بیان تجربیات فعالیت کشت فراسرزمینی در روسیه در طی سالهای ۱۳۹۷ در منطقه آستاراخان پرداخته که حضور موفق  تجار و بازرگانان سایر کشورها از جمله ترکیه ، چین و..نشان از ظرفیتهای مساعد آن برای گسترش فعالیت های سایر تجار از جمله استان با توجه به بعد مسافت و موقعیت جغرافیایی را داراست اشاره کرد.

سهرابی رئیس  اتحادیه صنفی باغبانی شهرستان بجنورد دغدغه فعالین این حوزه را صادرات بی واسطه و مستقیم تولید کنندگان استان در زمینه محصولاتی مانند  انگور ، زعفران ، پیاز ، سیب زمینی ، کلم و…ذکر کردو افزود: سهولت شرایط دریافت کارت بازرگانی و…… می تواند ورود فعالین این حوزه برای عرضه کالاهای صادراتی و شناسایی بازارهای هدف را بیش از پیش تسهیل کرد .

کمالی ،عضو خبرگان کشاورزی استان ، اتاق بازرگانی را به عنوان نماینده بخش خصوصی از جایگاه ویژه ای برخوردار دانسته که لزوم انتصابات شایسته سالاری بر اساس حضور افراد توانمند در بدنه آن می تواند زمینه پیشبرد اهداف عالیه آن را بالاخص در بستر سازی حضور فعالین و تولیدکنندگان هموار نموده و نقش بی بدیل آن در حوزه صادرات و تسهیل شرایط ورود هدفمند تجار و بازرگانان را با نیازسنجی و شناسایی بازارهای هدف مرتفع سازد .

آقای مکرمی رئیس اتاق اصناف کشاورزی خراسان شمالی و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران ، از افزایش شمار تشکل های کشاورزی در استان خبر داد و نقش این مهم را در شناسایی مشکلات وبررسی مسائل این بخش بسیار حائز اهمیت برشمرد.