“معینی” در جلسه کمیته تخصصی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تاکید کرد:

طرح هادی در روستاها نباید مانع گسترش صنایع دراستان شود

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی خراسان شمالی  گفت: اجرای طرح هایی مانند طرح هادی در روستاها علاوه بر اینکه باعث ساماندهی و اصلاح بافت موجود شهر یا روستا می شود نباید مانع از گسترش صنایع در استان و کشور شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی ، زهرا معینی، رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی بجنورد در جلسه کمیته تخصصی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که ۱۹ شهریورماه  1403  در خصوص مسائل مرتبط با گسترش مناطق شهری و روستایی و مشکلات استقرار و توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی “در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی برگزار شد ،معتقد است استان با بحران سرمایه گذاری مواجه است چراکه سرمایه گذاری پایدار در استان نداریم و در این خصوص آمار  استان ما نزدیک به صفر است .

وی با بیان این که  در استان زیرساخت های لازم را برای ورود سرمایه گذار خارجی نداریم، اظهارداشت: دراین خصوص نکته ای که حائز اهمیت  است،اینکه پتروشیمی خراسان زمانی که شروع به فعالیت کرد شرایط اقتصادی استان بسیار خوب شد و ایجاد این تحول در استان محسوس بود.

به گفته وی   با در نظر گرفتن شرایط سخت برای سرمایه گذاری بهتر است همین تعداد سرمایه گذاران قدیمی را حفظ کنیم و اجازه ندهیم مشکلاتی مانند عدم امکان طرح توسعه ، عامل بازدارنده برای سرمایه گذار، تلقی گردد.

معینی افزود: اجرای طرح هایی مانند طرح هادی در روستاها علاوه بر اینکه باعث ساماندهی و اصلاح بافت موجود شهر یا روستا می شود نباید مانع از گسترش صنایع در استان و کشور گردد.

اسدالهی نماینده شرکت شهرک های صنعتی با اشاره به وضعیت سرمایه گذاری در استان اظهارداشت:  از شروع سال ما دو سرمایه گذار خارجی داشته ایم اولی  در جاجرم که تولید محصول بر پایه آلومینا را دارد و دیگری در شیروان که محصولات مرتبط با پایه تولید مرغ می باشد ولی متاسفانه هنور به مرحله بهره برداری نرسیده است و حدود ۴۰ درصد  پیشرفت فیزیکی داشته است.

در ادامه پورعلی نماینده پتروشیمی خراسان با بیان اینکه مشکلات زیادی بر سر راه پتروشیمی قرار داشت افزود: یکی از مشکلات تامین آب بود که با طرح انتقال پساب بجنورد مشکل آب پتروشیمی مرتفع شد  موضوع بزرگ دیگر بر سر راه توسعه پتروشیمی استان وجود دارد،  حریم شهری است ،که باعث می شود  این ممکن میسر نگردد.بهتر است قانونی وضع شود مبنی بر ضوابط استقرار واحدهای صنعتی تا در آینده با مشکل توسعه شهری مواجه نباشیم.

در ادامه جناب آقای رحیمی نماینده کارخانه قند بیان داشتند: کارخانه قند سال ۱۳۳۷ تاسیس گردیده و تنها صنعتی که باعث رونق شیروان است کارخانه قند است با توجه به اینکه محصول اصلی ما کشاورزی است و ما از استان های  آذربایجان و گلستان مواد اولیه خود را تامین می کنیم. ولی متاسفانه در حال حاضر شرایط این موضوع مقدور نیست و مشکلات توسعه شهری یکی از عوامل بازدارنده است .

در ادامه روشن ضمیر نماینده شهرداری بجنورد نیز  با اشاره به طرح جامع اطلس افزود: در راستای سرمایه گذاری استان مطالعات صورت گرفته است و برای جذب سرمایه گذار بایستی از طریق فراخوان اقدام شود.

او افزود: شخصی که به عنوان سرمایه گذار وارد استان می شود می خواهد ببیند داشته های استان چیست و به همین منظور طرح جامع اطلس تهیه شده است  که البته بایستی قبل از آگهی مجوزها اخذ شود که در ادامه، فرآیند سرمایه گذاری تسهیل  شود.

پور کاظم  نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی  نیز اظهارداشت:  مشکلی که برای واحدهای صنعتی ما پیش می آید به دلیل عدم رعایت طرح آمایش سرزمینی است .

وی با اظهاراز عدم هماهنگی جهت صدور بنیاد مسکن از سازمان برنامه واسطه رعایت آمایش سرزمین اظهارداشت: متاسفانه بنیاد مسکن جهت صدور مجوزهای غیر قانونی و بدون هماهنگی پاسخگو نمی باشد.

او ادامه داد:  سازمان برنامه و بودجه استان  تا به امروز هیچ گونه  مجوزی دال بر انجام ساخت و ساز در خارج از محدوده متعارف ارائه ننموده است ولی متاسفانه مجاری برای انجام تخلفات و ایجاد تبعات برای دو حوزه وجود دارد که می بایست دستگاههای نظارتی ورود کنند.

در ادامه  ملیحه یغمایی نماینده استانداری بیان داشت : تمامی مسائل و مشکلات که بر سر راه سرمایه گذاری استان است از طریق کارگروه زیربنایی انجام می شود.

ایشان افزود: موضوع و چالش فعالان اقتصادی در حوزه گسترش فعالیت واحدهای صنعتی می بایست از طریق شرکت شهرک های صنعتی و سازمان صمت مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد.

 این نکته حائز اهمیت است ؛یکی از اساسی ترین مشکلاتی که صنایع با آن مواجه شده اند ،سرعت رشد روستاها به حرایم و مناطق صنعتی است که این موضوع باعث شده صنایع متوسط و بزرگ امکان اجرای طرح توسعه را نداشته باشند.

از طرفی ساکنین روستاها به گونه های مختلف باعث بروز مشکلاتی برای صنایع شده اند و اظهار گلایه از سرو صداهای احتمالی و عوامل زیست محیطی را بیان مینمایند.

به این ترتیب هر دو گروه یعنی صاحبین صنایع و ساکنین روستاها از شرایط بوجود آمده گلایه مند هستند.

به عنوان مثال برخی از صنایع در استان دارای قدمت ۷۰ ساله می باشند که به واسطه ی این صنعت ، روستا ها  و شهرک ها شکل گرفته اند ولی سالها بعد به دلیل افزایش تولید و توسعه ی صنعت ،امکان اجرای طرح را نخواهند داشت.  همچنین برخی صنایع مجاز می باشند تا داخل حریم زیست محیطی شهرها و روستاها مشروط به رعایت حداقل فاصله ۲۰۰ متر از مراکز مسکونی، درمانی و آموزشی و یک کیلومتری مراکز نظامی استقرار یابند بدیهی است رعایت کلیه حریم های قانونی الزامی می باشد