در دیدار با هیات رئیسه اتاق بازرگانی بجنورد انجام شد

پتانسیل‌های طلایی خراسان شمالی برای تجارت با ترکمنستان در دیدار سفیر اسبق ایران بررسی شد

ارباب خالص، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، با اعضای هیات رئیسه و برخی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بجنورد دیدار کرد در این نشست، پیرامون ظرفیت‌ها و مراودات تجاری استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان بحث و گفتگو شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، مهندس عباس کاظمی، رئیس اتاق بازرگانی بجنورد، ضمن خوش‌آمدگویی، ترکمنستان را یکی از کشورهای آسیایی دانست که می‌تواند نقش مهمی در تسهیل روابط تجاری با ایران داشته باشد. وی بیان کرد: “خراسان شمالی با وجود بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، از ظرفیت‌های بالقوه‌ای در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، بهداشت و سلامت برخوردار است که نقش ویژه‌ای در مراودات تجاری با این کشور دارد.”

مهندس علی محمد جاجرمی، قائم‌مقام اتاق بازرگانی خراسان شمالی، نیز در این دیدار بر اهمیت راه‌اندازی گذرگاه مرزی در استان تأکید کرد و گفت: “راه‌اندازی گذرگاه مرزی در خراسان شمالی می‌تواند نقش حیاتی در تسهیل و گسترش مراودات تجاری با ترکمنستان ایفا کند. این گذرگاه نه تنها باعث افزایش حجم تجارت بین دو کشور خواهد شد، بلکه زمینه‌ساز رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در منطقه خواهد بود.”

علاوه بر این، نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی خراسان شمالی، رحمان بردی افروز، به اهمیت ارتباطات فرهنگی و اجتماعی میان ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: “نزدیکی فرهنگی و تاریخی میان دو کشور می‌تواند به تقویت روابط تجاری کمک شایانی کند. فهم متقابل فرهنگ‌ها و زبان‌ها، فرصتی است که تجار ایرانی می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند و در نتیجه، مسیرهای جدیدی برای همکاری‌های اقتصادی باز شود.”

ارباب خالص سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، نیز در این دیدار به سفرهای گذشته خود به استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، گلستان و به‌ویژه خراسان شمالی اشاره کرد و اظهار داشت: “این استان دارای ظرفیت بالقوه‌ای در امر تجارت با کشور دوست و همسایه ترکمنستان است.”

وی افزود: “علی‌رغم تمامی مشکلات و تحریم‌ها، ایران هم‌اکنون روابط اقتصادی خوبی با ترکمنستان دارد و بازار این کشور دارای ظرفیت مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی است. باید زمینه تسهیل در امر تجارت برای تجار فراهم شود.”