رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی :

موضوع تامین برق واحدهای صنعتی درتابستان مطالبه جدی بخش‌خصوصی

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، دکتر مازیار زند، رئیس اتاق بجنورد در جلسه کمیته تخصصی ذیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان که امروز شنبه ۱۲خرداد ماه در محل سالن جلسات پارلمان بخش خصوصی استان برگزار شد ، با بیان اینکه در سال‌های اخیر، کمبود برق در فصل تابستان به یک چالش برای صنایع تبدیل شده‌است، متذکر شد: متولیان امر بایستی برای مقابله با این بحران در فصل تابستان، برای برق صنایع تدابیر لازم را درنظر بگیرند.

وی با تاکید براین که قطعی برق صنایع در تابستان قدرت رقابت صنایع کاهش می دهد ، گفت: موضوع تامین برق واحدهای صنعتی درتابستان مطالبه جدی بخش‌خصوصی و بنگاه‌های صنعتی کشور و استان است.

زند اظهارداشت: در زمستان واحدهای صنعتی با مشکل گاز روبه‌رو هستند و هرساله در فصل تابستان نیز با چالش برق مواجه هستند که این مسئله صنایع را با چالش جدی روبرو کرده امیدواریم برنامه‌ای تدوین شود تا واحدهای صنعتی با کمترین مشکل در زمینه تولید روبه‌رو شوند .

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی بر ضرورت حمایت دولت  از بخش خصوصی و تولید تاکید کرد و افزود: در شرایط سختی که تولید و بخش خصوصی در کشور دارد تا حد امکان باید تلاش کرد تا فشارها کم و گره‌گشایی صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی در ادامه تاکید کرد :همه از ناترازی انرژی اطلاع دارند و صنایع هم بر همین اساس تا کنون همکاری لازم را داشته اند، ولی سوال اصلی پارلمان بخش خصوصی این است که چه برنامه هایی برای جبران این امر در استان تدوین شده و بالاخره، صنایع تا چه زمانی باید با این رویه به فعالیت ادامه دهند.

زند افزود: این موضوع و برنامه های لازم برای جبران این کسری حتما از طریق شورای گفتگو و نیز کارگروه اقتصادی استان مورد پیگیری قرار می گیرد و مسلما اتاق بازرگانی نیز در کنار عوامل مربوطه، در تدوین و کمک به اجرای برنامه، همراه خواهد بود.

حسن چاهی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی نیز باقدردانی از همکاری بخش خصوصی استان طی سال گذشته در کاهش مصرف برق، گفت :صنعت برق کشور به عنوان نهاده اصلی و زیرساخت حیاتی در بخش‌های مختلف تولید اعم از فرآیند‌های صنعتی، کشاورزی، خدمات و بازرگانی نقشی تعیین کننده دارد.

وی اظهار داشت : با توجه به ناترازی تولید و مصرف برق کشور در سال‌های گذشته، تمرکز اصلی برنامه‌های وزارت نیرو به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای افزایش ظرفیت تولید و رفع ناترازی‌های برق قرار گرفته است.

چاهی مهم‌ترین برنامه وزارت نیرو در این زمینه را ساعت کار ادارات اعلام کرد و افزود: بر اساس مصوبه هیئت دولت از ۱۵ خرداد ماه ساعت کار ادارات از ۶ صبح تا ۱۳ خواهد بود و از این طریق مدیریت مصرف صورت می‌گیرد.

او در مورد قطعی برق صنایع در سال جاری اظهار داشت : برق مورد نیاز  صنایع به مدت ۶ روز در هفته و به صورت شبانه روزی تامین خواهد شد و صنایع تنها یک روز در هفته آنهم مطابق قانون کار تعطیل خواهند بود.

در پایان اکثر مدیران و نمایندگان بخش خصوصی  حاضر در جلسه اذعان داشتند :قطعی برق باعث می شود  ظرفیت تولید کاهش یابد و کاهش تولید منجر به تعدیل نیرو خواهد شد.

در تابستان قطع برق و در زمستان قطع گاز، دو عاملی هست که به تولیدکنندگان صدمه وارد می کند و با توجه به شروع فصل گرما ضرورت دارد هماهنگی‌های لازم برای تأمین حداکثر برق و انرژی با مدیران واحد‌های صنعتی بزرگ صورت بگیرد.