در  جلسه مشترک کمیسیون کشاورزی و کمیته کارشناسی شورای گفتگو مطرح شد:

اجرای لایحه مالیات از بخش کشاورزی  در استانهای کم برخوردار آسیب جدی بر بدنه اقتصاد استان هاست

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بجنورد گفت: اجرای لایحه مالیات از بخش کشاورزی  در استانهای کم برخوردار و محروم آسیب جدی بر بدنه اقتصاد استان های تک محصولی به همراه خواهد داشت

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، مهندس محمد محمدی رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در  جلسه مشترک کمیسیون کشاورزی و کمیته کارشناسی شورای گفتگو که  بصورت مشترک در محل اتاق بجنورد برگزار شد، از وضعیت اعمال قانون مالیات های مستقیم در مالیات بر درآمد کشاورزی در استان خراسان شمالی ابراز نگرانی کرد و افزود: طبق ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد حاصل از تمامی فعالیت‌های کشاورزی از پرداخت مالیات معاف هستند این درحالی است که متأسفانه کمیسیون اقتصادی دولت به دنبال حذف این قانون حمایتی مهم از بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد:  اجرای این لایه در استانهای کم برخوردار و محروم آسیب جدی بر بدنه اقتصاد استان های تک محصولی به همراه خواهد داشت.

سرپرست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان  با اشاره به اهداف دولت در جهت اعمال قانون مالیات بر درآمد کشاورزی اظهارداشت: در بخش کشاورزی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی معاف از مالیات هستند، اما برای سال جاری علاوه بر اشخاص حقوقی برای اشخاص حقیقی نیز پیشنهاد شده است، که مالیات بر مجموع درآمد در نظر گرفته شود تا ۴ برابر معافیت پایه‌ای که در قانون مشخص می‌شود، معافیت داشته باشند و بالاتر از آن شامل مالیات شوند.

وی افزود : از طرفی دیگر قانون یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن این اراضی مطرح است که به وراث زمین مورد نظر در شرایطی خاص اجازه خرد کردن و یا تغییر کاربری زمین داده نمی‌شود. زیرا آنها بر این باورند که با بحران آب و خشکسالی که هر ساله دامن گیر کشاورزان و باغداران است.

علی کاظمی، رئیس انجمن خبرگان کشاورزی با اعلام اینکه  جمعیت کشور ما در آینده رو به رشد خواهد بود، بنابراین برای تولید مطلوب تر و بیشتر محصولات کشاورزی، حفظ اراضی کشاورزی اهمیت زیادی دارد.

وی اظهار داشت : طبق ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، بخش کشاورزی، باغبانی از مالیات معاف هستند.در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ یکی از مواردی که در خصوص معافیت‌های مالیاتی ذکر شده است، طرح حذف معافیت مالیاتی کشاورزان است.

وی افزود: با توجه به وضعیت آب کشور، نباید بخش کشاورزی به خطر بیفتد. خیلی باید در مجموعه دولت و نظام در تصمیمات دقت کنیم که مردم را گرفتار این چالش‌ها نکنیم و کشاورزی را به خطر نیفتد.

در ادامه غلامی نماینده سازمان امور مالیاتی استان خراسان شمالی افزود: ایجاد این طرح علاوه بر اینکه زیرساخت های مالیاتی در حوزه کشاورزی ایجاد نشده و ساز و کار مناسبی برای مودیان وجود ندارد ، سازمان های امور مالیاتی سراسر کشور را هم دچار تنش اداری خواهد کرد.

وی غلامی افزود: معافیت مطلق مالیاتی فعالیت‌های کشاورزی با تصویب این قانون لغو و دولت پیشنهاد کرده است که برای اشخاص حقیقی مالیات بر مجموع درآمد در نظر گرفته شود. همچنین مالیات اشخاص حقیقی نیز به مالیات صفر تغییر وضعیت می‌دهد.

وی متذکر شد: در استانهایی که دارای زیر ساخت های محدود و دارای ساختار تک بعدی خصوصا کشاورزی می باشد ، اعمال قانون مالیات بر درامد کشاورزی ، باعث کاهش درامد و فعالیت کسب و کارها می شود . از این رو مستثنی نمودن استانهای محروم که زمینه اصلی فعالیتشان  در یک حوزه خصوصا( کشاورزی ) می باشد ، از سایر استانها یک ضرورت است.