در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان شمالی عنوان شد: بانک‌های عامل استان سرمایه گذاران بخش معدن را به منظور توسعه تعداد و دامنه فعالیتشان در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دهند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان شمالی، سعید پورآبادی دبیر و سخنگوی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در نودو چهارمین این جلسه از کسب رتبه شایسته در حد انتظار شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان در سال ۱۴۰۰ در سطح کشور از سوی وزارت کشور خبرداد وافزود: این شورا در سال ۱۳۹۹ نیز حائز رتبه شایسته را کسب کرده بود.

وی اظهار داشت: بخشی از مصوبه های شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی حتی به مصوبه های کشوری نیز تبدیل شد.

 محمد رضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز اظهارداشت: دسترسی معدن‌کاران به تسهیلات بانکی باید آسان شود و لازمه این مهم نیز ارزش گذاری معادن است.

وی تصریح کرد: کارشناسان برای هر معدن یک جدول ارزشی ایجاد کنند و میزان تسهیلات بر این مبنا تعریف شود.

استاندار خراسان شمالی عنوان کرد: پروانه معادن برای دریافت تسهیلات بانکی باید شفاف و ارزش‌گذاری شود و بانک‌های نیز در ارایه تسهیلات باید از قوانین تمکین کنند.

وی افزود: بانک ها در ارایه تسهیلات به بخش های مختلف ریسک نمی کنند که در این خصوص باید دستورالعمل هایی باشد که طبق آن تسهیلات مورد نیاز را در اختیار معدن‌کاران قرار دهند.

حسین نژاد بر توسعه معادن خراسان شمالی تاکید کرد و گفت: بانک ها، سازمان ها و دستگاه های مسوول در این زمینه تلاش کنند تا بخش معادن در راستای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال سهم خود را ایفا کند.

وی، خواستار اختصاص ماشین آلات کوچک به بخش معدن استان شد و اظهارداشت: اینک معدن کاران این استان با کمبود ماشین آلات مواجه هستند که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

حسین نژاد ادامه داد: اگر این ماشین آلات در داخل کشور وجود ندارد باید از طریق واردات تامین شود. 

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه بر رفع مشکلات معدن کاران تاکید کرد و گفت: روند ارایه تسهیلات بخش معدن باید آسان‌سازی شود.

ناصر فخر موحدی افزود: پروانه بهره‌برداری معادن از ارزش و اعتبار برخوردار است چرا که قابل معامله است باید این پروانه در بانک ها به عنوان وثیقه بانکی در ارایه تسهیلات پذیرفته شود که این مهم خواسته معدن کاران استان نیز است.

وی اظهارداشت: ارزش معادن باید در محاسبات دیده شود و با وجود اینکه در قانون نیز آماده است اما در این استان کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

رییس خانه معادن خراسان شمالی نیز در این نشست ادامه داد: فعالیت در حوزه معدن به سرمایه گذاری سنگین نیاز دارد اما روند دریافت تسهیلات سخت است که باید توجه بیشتری به فعالان این بخش شود.

علی اصغر شادمانی افزود: بانک ها در ارایه تسهیلات، سند ملکی را به عنوان وثیقه می پذیرند که تامین آن برای معدن کاران سخت است چرا که آنان تمام سرمایه خود را در معادن سرمایه گذاری کرده اند.

وی یادآور شد: نبود زیرساخت های حمل و نقل مهمترین مشکل حوزه معدن است چرا که معدن کاران باید محصول را برای فراوری به سایر استان ها حمل کنند که این مستلزم هزینه زیادی است.