پورآبادی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده خراسان شمالی

تراز تجاری مثبت ۲۳ درصدی استان/ توسعه اقتصادی در گرو تغییر نگرش در بخش دولتی و خصوصی است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: تراز تجاری این استان در سال جاری مثبت ۲۳ شد که نشان از رشد صادرات این خطه دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، سعید پور آبادی در مراسم تقدیر و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان با اعلام این خبر  اظهارداشت: در نیمه نخست امسال صادرات این خطه به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد افزایش یافت.

وی تصریح کرد: توسعه اقتصادی در گرو تغییر نگرش در بخش دولتی و خصوصی است و نظام های بانکی و اداری در این خصوص باید متحول شوند.

پورآبادی گفت: در راستای بهبود وضعیت کشور باید به توسعه اقتصادی توجه کرد که این مهم نیز به توسعه بخش خصوصی وابسته است بنابراین همه نهاد ها باید به بخش خصوصی کمک کنند.

وی بر تغییر نظام های اداری تاکید کرد و افزود: برخی از قوانین و مقررات برای بخش خصوصی مشکلاتی ایجاد کرده است که باید برطرف شوند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: نبود زیر ساخت و افزایش هزینه های حمل و نقل در کرایه بار، نبود ثبات قیمت کالاها از مهم ترین مشکلات بخش خصوصی است.

تهاتر مشکلات مالی تجار را برطرف می کند

استاندار خراسان شمالی گفت: تبادلات مالی از چالش‌های صادرکنندگان استان محسوب می‌شود و تهاتر در این زمینه بسیاری از مشکلات آنها را برطرف می کند.

محمدرضا حسین نژاد نیز دراین مراسم اظهارداشت: تحریم‌ها و مشکلات تامین مالی باعث چالش های زیادی برای تجار استان شد که باید از تهاتر برای رفع این مشکل استفاده شود و کالاهای تولیدی را صادر و کالاهای مورد نیاز را وارد کرد.

وی بر فروش کالا به صورت مجازی تاکید کرد و افزود: این روش در دنیا رونق پیدا کرده است که تجار ما نیز باید به سمت روش های جدید مبادلاتی حرکت کنند.

حسین نژاد، نقل و انتقالات پولی و مشکلات حمل و نقل را مهمترین چالش تجار این استان عنوان کرد و افزود: متاسفانه در این استان زیر ساخت های حمل و نقل در بخش های مختلف از جمله ریلی و هوایی بسیار ضعیف است.

وی گفت: پایگاه هوایی شهرآباد در شهرستان مانه و سملقان ظرفیت و پتانسیل تبدیل به گمرک هوایی را دارد و باید از این ظرفیت برای صادرات استفاده کرد.

بازار کشورهای همسایه به دلیل ضعف زیرساخت های حمل و نقل باید در اولویت اصلی صادرات باشد

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بازار کشورهای همسایه به دلیل ضعف زیرساخت های حمل و نقل باید در اولویت اصلی صادرات باشد.

سید محمد پاکمهر نیز اظهارداشت: زمان صادرات کالا از طریق شبکه ریلی به نسبت دریایی کمتر است و صادرکنندگان باید این مسیر را برای صادرات انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: خراسان شمالی فاقد زیرساخت لازم و شبکه ریلی برای صادرات است و باید در این زمینه چاره اندیشی کرد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس افزود: متاسفانه کالای صادرکنندگان استان در انبارهای بنادر ذخیره می شود که این ماندگاری باعث افزایش هزینه های تجار استان می شود.

وی یادآور شد: صادرکنندگان خراسان شمالی هزینه های سنگین حمل و نقل را متحمل می شوند و باید این مشکلات تسهیل و برطرف شود.

پاکمهر ادامه داد: اشتغال و رفع بیکاری به دنبال صادرات و واردات ایجاد خواهد شد و دنیا در این بخش رقابت شدیدی دارد و بازارها را به تصاحب خود در می آورند.

اختصاص بیشترین تسهیلات به مسکن

دکتر وحیدی ، دیگر نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی گفت: صادرکنندگان این استان با مشکلات زیادی در بنادر مواجه هستند که باید این چالش ها تسهیل شود.

محمد وحیدی نیز  اظهار داشت: صادرکنندگان خراسان شمالی چند هزار تن کالا در بندر امیرآباد مازندران دارند که با بهانه های مختلف حمل نمی شود و این امر موجب ضرر صادرکنندگان استان شده است.

وی افزود: خراسان شمالی به دریا راه ندارد و فاقد حمل و نقل ریلی و هوایی است و ضرورت دارد تا سهمی در خصوص این گونه حمل و نقل به استان اختصاص داده شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس عنوان کرد: مشکلات بانکی از دیگر چالش های تولید کنندگان استان است و بانک ها در این زمینه حمایت ضعیفی دارند.

وحیدی اظهارداشت: با وجود اینکه حوزه کشاورزی استان مزیت اقتصادی محسوب می شود ولی در ارایه تسهیلات بانکی در رده چهارم قرار داریم و بیشترین تسهیلات به حوزه مسکن و کسب و کارهای خرد اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: خراسان شمالی در شاخص درآمد خانوار ها در بین سایر استان ها پایین‌ترین رده را دارد اما در شاخص کسب و کار رتبه ۱۹ را به خود اختصاص داده است و باید با کمک به بخش تولید این شاخص ها را ارتقاء داد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید آسیایه میانه را محور اساسی صادرات قلمداد کنیم که در این خصوص باید مزیت های کالاهای مورد نیاز را شناسایی کرد.

در پایان مراسم به صادرکنندگان برگزیده سال ۱۴۰۰ اهدای تندیس و لوح تقدیر شد

شرکت پتروشیمی خراسان، مجتمع صنعتی فولاد اسفراین، شرکت آلومینای ایران، شرکت سیمان بجنورد، شرکت مزرعه سبز خرم، شرکت گلچین فوم خراسان، شرکت سبک سازان، شرکت امین آوا پلاست و شرکت الکترود شرق به ترتیب به عنوان صادرکنندگان برگزیده ۱۴۰۰ استان خراسان شمالی انتخاب شدند و تندیس و لوح تقدیر دریافت کردند.