معاون وزیر جهاد کشاورزی خراسان شمالی :

طرح “فراز ” در بیش از ۲۲ هزار هکتار از تاکستان‌های کشور اجرا شد

معاون دفتر میوه های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی نیز در ادامه  گفت: طرح فراز(کاشت داربستی انگور) در سطح ۲۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از تاکستان‌های کشور اجرا شد که در اجرای افزایش راندمان تولید بسیار موثر است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی ، داوود حبیبی در نشست تخصصی میز ملی انگور با اعلام این مطلب اظهارداشت: تاکستان هایی که طرح فراز در آن ایجاد شده است، علاوه بر افزایش تولید موجب افزایش کیفیت محصول نیز شده است.

وی افزود: ۳۰۰ هزار هکتار تاکستان در سطح کشور با تولید بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع انگور وجود دارد.

حبیبی عنوان کرد: هفت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار تاکستان در سطح جهان وجود دارد که کشورمان در تولید کشمش رتبه سوم و در میزان سطح زیر کشت نیز رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: رتبه اول تولید انگور با سطح زیر کشت ۵۰ هزار هکتار مربوط به استان فارس است و قزوین، همدان، آذربایجان غربی و شرقی، خراسان رضوی و شمالی به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت و تولید را به خود اختصاص داده اند.

معاون دفتر میوه های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ظرفیت سالانه صادرات کشمش بیش از ۲۵۰ هزار تن است ولی در حدود ۱۷۶ هزار تن صادر می شود.

وی با بیان اینکه صادرات انگور در سال های اخیر روند کاهشی داشته است گفت: صادرات این محصول در ۶ ماه نخست امسال در مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد کاهش یافت.

حبیبی افزود: در سال جاری ۳۳ هزار و ۵۹۹ تن محصول انگور صادر شد.

وی با بیان اینکه قیمت کشمش توسط کشور ترکیه تعیین می شود گفت: کیفیت کشمش ترکیه نسبت به کشمش ایران پایین تر است اما با این وجود کشمش ایران توسط برند های خاص به دنیا صادر می شود.

میز تخصصی انگور خراسان شمالی با حضور شماری از مسوولان کشوری، استانی کشاورزان و تاکداران در سالن جلسات بانک ملی بجنورد برگزار شد و در پایان از تاکداران خراسان شمالی تجلیل شد.