پژوهشگر امور باغبانی در وزارت جهاد کشاورزی گفت: انگور پایه توسعه برخی از استان‌های کشور را تشکیل می‌دهد و نبود زنجیره تبدیلی بزرگترین چالش این صنعت محسوب می شود.

پرفسور محمدحسن پاپلی یزدی روز دوشنبه در میز تخصصی انگور در خراسان شمالی اظهارداشت: کشور های ایتالیا و فرانسه تنها انگور را به صورت خام به فروش نمی رسانند بلکه از هسته، تفاله، آب میوه، برگ تاک و سایر محصولات جانبی درآمد کسب می کنند.

وی افزود: بی توجهی به زنجیره تولید در بخش کشاورزی به ورشکستگی منتهی می شود و باید به این مهم توجه شود.

این پژوهشگر امور باغبانی ادامه داد: طرح هایی همچون “فراز”(داربستی انگور) باید در تمامی استان ها اجرایی شود تا به فرآوری مناسبی در این زمینه دست یابیم.

وی تصریح کرد: نباید تاکداران را برای اجرای طرح های مختلف، خرید امکانات و تجهیزات گرفتار سختی ها و مشکلات کرد و باید دولت از این قشر زحمتکش حمایت کند.

پاپلی یزدی نبود سموم استاندارد را یکی دیگر از چالش های اصلی تاکداران عنوان کرد و گفت: تاکداران نسبت به سموم تقلبی انتقاد دارند که اینگونه موارد نیز باید در دستور کار مسوولان مرتبط قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت نامناسب قنات ها در کشور اشاره کرد و افزود: اگر احیای این منابع آبی به طور جد و کارشناسی شده در دستور قرار گیرد بخش زیادی از مشکلات کمبود آب برطرف می شود.

این پژوهشگر امور باغبانی بر ایجاد تشکل ها در بخش های مختلف کشاورزی تاکید کرد و اظهارداشت: کشاورزان از جمله باغ داران و تاکداران باید برای فروش محصولات خود و سایر اقدامات لازم تشکل ایجاد کنند و بخش فروش را خود بر عهده گیرند تا سوددهی داشته باشند.

وی از روند سخت گیری برخی از اداره ها در ایجاد تشکل ها نیز انتقاد کرد و افزود: باید زمینه برای ایجاد تشکل ها در بخش های کشاورزی به راحتی فراهم شود تا بهره برداران از آن استقبال کنند.

۳۰۰ هزار تاکستان در سطح کشور وجود دارد که سالانه بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع انگور تولید می شود.  میز تخصصی انگور خراسان شمالی با حضور شماری از مسوولان کشوری، استانی کشاورزان و تاکداران از سوی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بجنورد در سالن جلسات بانک ملی بجنورد برگزار شد