درجلسه هماهنگی سفر فعالان اقتصادی به کشور ترکمنستان مطرح شد:

ایجاد گذرگاه مرزی بین خراسان شمالی و ترکمنستان خواسته استان است

در جلسه هماهنگی نهایی سفر تجار و فعالان اقتصادی خراسان شمالی مهمترین خواسته استان ایجاد گذرگاه مرزی بین خراسان شمالی و ترکمنستان اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی ،سعید پورآبادی، رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی در جلسه هماهنگی سفر فعالان اقتصادی به کشور ترکمنستان که مقرر است ۲۶ مهرماه امسال انجام گیرد، گفت: هیات تجاری استان خراسان شمالی با هدف افزایش روابط تجاری با ترکمنستان و بهره‌برداری اقتصادی و شناسایی ظرفیت‌های دوجانبه به این کشور اعزام خواهد شد.

وی افزود: مطالبات تجار خراسان شمالی با سفر به کشور ترکمنستان پیگیری می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از مهمترین اهداف این سفر، توسعه مراودات تجاری با کشور ترکمنستان است.

وی بیان کرد: طی یکی دو سال گذشته تفاهم نامه آخال با کشور ترکمنستان منعقد شد که پیگیری این موضوع یکی دیگر از اهداف مهم این سفر است.

به گفته وی طی ۵ ماه نخست امسال ۱۶۶ میلیون دلار کالا از این استان به ترکمنستان صادر شده است.

خراسان شمالی بهترین نقطه ایران است که می‌تواند با آخال ارتباط داشته باشد

ناصر فخر موحدی ، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز دراین جلسه  ، اظهار کرد: هدف این سفر باید ارزآوری باشد و از سوی دیگر شرط واردات کالا، عدم تولید آن کالا در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه استان آخال صنعتی ترین استان ترکمنستان است، افزود: خراسان شمالی بهترین نقطه ایران است که می‌تواند با آخال ارتباط داشته باشد.

فخر موحدی بیان داشت: بازرگانان خراسان شمالی باید فضای کشور ترکمنستان را ابتدا خوب بشناسند تا بتوانند صادرات را علی رغم وجود گذرگاه مشترک مرزی، انجام دهند.

وی افزود: بازرگانان باید با این سفر راه را باز کنند و صرفاً به یک سفر اکتفا نشود.

فخر موحدی با تاکید بر اینکه برای این سفر باید سبد کالایی تشکیل شود، گفت: دریافت مطالبات از ادارات ترکمنستان، در اختیار بودن دستگاه قضائی این کشور زیر نظر دولت و عدم حضور فعال صندوق ضمانت صادرات از جمله مشکلات این کشور است.

وی در پایان در خصوص گذرگاه مرزی ترکمنستان و خراسان شمالی بیان کرد: باید توجیه اقتصادی این مسئله را برای کشور مقابل تشریح کنیم اما ایجاد گذرگاه مرزی مهم‌ترین خواسته استان است.

۲۳ مهرماه