رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی:

اعزام هیات تجاری خراسان شمالی به ترکمنستان/ تسهیل روابط تجاری با ترکمنستان در اولویت است

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی خبرداد: هیاتی تجاری متشکل از سرمایه گذاران استان با هدف افزایش روابط تجاری، بهره‌برداری اقتصادی و شناسایی ظرفیت‌های طرفین در ۲۶ مهرماه سالجاری به ترکمنستان اعزام می شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی خراسان شمالی، سعید پورآبادی با اعلام این مطلب گفت: نشست با سفیر جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد و تشریح پتانسیل های کشور، نشست با تجار و فعالان اقتصادی کشور ترکمنستان، نشست مشترک با اتاق بازرگانی عشق آباد و بازدید میدانی از فضای تجاری و فرصت های تجاری در این کشور از برنامه های این هیات تجاری است.

وی  با بیان اینکه برنامه این هیات تجاری در ترکمنستان پنج روزه است،  افزود: بازار ترکمنستان ظرفیت مناسبی برای محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی استان است که برای گسترش صادرات در این حوزه باید تدابیر ویژه اندیشیده شود.

تسهیل روابط تجاری با ترکمنستان در اولویت است

رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی گفت: ارتباط تجاری با کشور ترکمنستان در اولویت مسوولان استان قرار دارد و ارتباط دوسویه لازمه تسهیل این روابط است.

وی اظهار داشت: گرچه مرز مشترک بین خراسان شمالی با ترکمنستان سال‌هاست به‌ عنوان فرصتی برای توسعه اقتصادی این استان مطرح است اما در حال حاضر تجار این خطه با داشتن ۲۸۱ کیلومتر مرز با این کشور و مشترکات فرهنگی بهره چندانی از ظرفیت بازار همسایه نداشته اند.

وی تصریح کرد: اگر زیرساخت های مختلف برای سرمایه گذاری بین دو کشور فراهم شود، سالانه بسیاری از کالاهای استان نه تنها به این کشور بلکه به دیگر کشورهای آسیای میانه صادر خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی بیان کرد: مسوولان استان عزم سیاسی بیشتری برای توسعه روابط با کشور همسایه ترکمنستان دارند تا از ظرفیت های مرزی استفاده کنند.

سفر سردار بردی محمداف، رییس جمهور ترکمنستان در ۲۵ خردادماه ۱۴۰۱ به ایران و امضای ۱۳ سند همکاری افق روشنی را برای روابط تجاری بین دو کشور ترسیم کرد.

۱۳ سند همکاری و تفاهم نامه بین ایران و ترکمنستان با حضور روسای جمهور دو کشور به امضاء رسید و خراسان شمالی در محور این همکاری ها قرار داشت.