رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی کشاورزی را محور توسعه استان دانست و گفت: علاوه بر محصولات باغی در این استان گیاهان دارویی با کیفیتی کشت می شود که قابلیت صادرات را دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، سعید پورآبادی، رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی درنشست با رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش درایران  کشاورزی را محور توسعه استان دانست و گفت: علاوه بر محصولات باغی در این استان گیاهان دارویی با کیفیتی کشت می شود که قابلیت صادرات را دارد.

وی افزود: میوه های باغی خراسان شمالی ظرفیت بسیار مناسبی برای صادرات دارند چرا که این تولیدات سالم و ارگانیک هستند.

وی حوزه گردشگری و صنایع را از دیگر مزیت های استان دانست و اظهار داشت: در این خصوص نیز استان پنانسیل دارد که باید مورد توجه مسوولان مربوط قرار گیرد.

لازم به ذکر است خراسان شمالی ۴۵ هزار و ۷۹۶ هکتار نیز باغ دارد، سالانه از این سطح ۲۹۷ هزار و ۵۸۲ تن انواع محصول باغی تولید می شود که از لحاظ سطح و تولید در کشور جایگاه ۲۳ را دارد و سهم آن در این شاخص از نظر سطح باغی ۱.۵۷ درصد کشور و در تولیدات ۱.۴۵ درصد است.

سالانه از سطح ۱۸ هزار و ۵۲۰ هزار هکتار تاکستان های خراسان شمالی بیش از ۱۸۵ هزار تن محصول برداشت می شود، بیش از نیمی از انگور استان شامل رقم کلاه داری است، انگور بیشتر به شکل تازه خوری به مصرف می رسد و به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، از این میزان ۹۰ هزار تن انگور مازاد بر مصرف در استان تولید می شود که نیاز به راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی به منظور فراوری در این خطه دارد.

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش خواستار واردات کشمش و انگور خراسان‌شمالی شد

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران نیز  گفت: بخش کشاورزی خراسان شمالی مهمترین ظرفیت سرمایه گذاری بین ۲ کشور محسوب می شود و این کشور خواهان واردات انگور و کشمش استان است.

“جولیا معین ”  اظهار داشت: شناخت توانمندی های اقتصادی این خطه از شمالشرق کشور از مهمترین هدف سفر به بجنورد است و ضرورت دارد تا از ظرفیت های سرمایه گذاری همدیگر اطلاع داشته باشیم.

وی تصریح کرد: شرکت‌های تجاری ایران می‌توانند از مزیت اقتصادی آزاد و باز بنگلادش برای صادرات انواع محصول به سایر کشورهای جهان استفاده کنند.

جولیا معین با بیان اینکه بنگلادش عضو سازمان تجارت جهانی است افزود: شرکت های تجاری ایران می توانند از این طریق به بازار کشورهای جنوب شرقی آسیا راه یابند.

وی بر کیفیت محصولات صادراتی تاکید کرد و افزود: علاوه بر اینکه محصولات صادراتی از خراسان شمالی باید دارای کیفیت مناسب باشد، باید شرایط حمل و نقل محصولات فراهم شود و توسعه این بخش مستلزم همکاری بیشتر است.

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران گفت: سنگ مرمر و مرمریت خراسان شمالی از دیگر ظرفیت هایی است که قابلیت فراوانی برای صادرات به کشور بنگلادش را دارد و ضرورت دارد در این بخش فعالیت بیشتری انجام شود.

وی یادآور شد: صنعت نساجی از ظرفیت های کشور بنگلادش محسوب می شود و کشور ایران در این خصوص همکاری مناسبی داشته است و خواهان بیشتر این تبادلات تجاری هستیم.

جولیا معین به ارایه مشوق هایی سرمایه گذاری در بنگلادش اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاران خارجی را مورد حمایت های همه جانبه قرار می دهیم و امکان سرمایه گذاری تجار در مناطق آزاد به راحتی تسهیل می شود.

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران اظهار داشت: معافیت مالیاتی، مالیات گمرکی و مالیات ارزش افزوده از جمله مزیت های سرمایه گذاری در بنگلادش است . وی ادامه داد: سرمایه گذاری در این کشور هیچ محدودیت ندارد و به محض سرمایه گذاری اقامت را اخذ می کنند و هر زمان که نیاز به خروج سرمایه باشد با آن موافقت می شود.