رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران گفت: صادرات ایران به بنگلادش در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی رشد کرده و تراز تجاری ۲ کشور در این مدت به میزان ۲۶ میلیون دلار به نفع ایران است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی  «جولیا معین» در نشست با فعالات اقتصادی  خراسان شمالی که در محل اتاق بازرگانی بجنورد برگزار شداظهارداشت: ارزش صادرات بنگلادش به ایران در سال جاری میلادی بیش از ۴۰ میلیون دلار و واردات از ایران ۶۶ میلیون دلار را نشان می دهد که بیانگر تراز تجاری مثبت ایران است.

وی تصریح کرد: این کشور به محصولاتی از جمله الیاف مصنوعی، نخ پلی استر، الیاف پلاستیکی، آهن، مس، سیم های مسی، روی، استیل، قیر، انواع کودهای شیمایی، ماشین آلات بخش کشاورزی، موتورسیکلت، فرش ماشینی، زعفران، پیاز قرمز و شیر خشک نیاز دارد که بخشی از این محصولات را از ایران تامین می کند.

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران افزود: کنف بیشترین محصول صادراتی بنگلادش به ایران است که برای صنعت فرش‌بافی استفاده می شود.

وی خاطرنشان کرد: بنگلادش یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده پوشاک و هشتمین صادر کننده پنبه جهان است و آماده همکاری در این زمینه ها با سرمایه گذاران ایرانی است.

جولیا معین از سرمایه گذاران ایران خواست تا در بخش ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی و فراوردی در این کشور سرمایه گذاری کنند و دولت مشوق های زیادی از جمله زمین در اختیار این سرمایه گذاران قرار می دهد.

در این جلسه شماری از فعالان بخش اقتصادی استان ظرفیت ها و توانمندی های واحد تولیدی خود را معرفی کردند.

در پایان تفاهم‌نامه ی  پیشنهادی به منظور  بررسی همکاری های طرفین  منعقد شد

عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی شامل کود اوره، آمونیاک و کریستال ملامین، محصولات فولادی، اسید سیتریک خوراکی، گیاهان آپارتمانی، محصولات پلاستیکی، قوطی و آلفا آلومینیوم است. این محصولات به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، عراق، ترکیه، رومانی، ازبکستان و آلمان در این مدت صادر شد