رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن خراسان شمالی گفت: سرمایه‌گذاران بومی، کارت بازرگانی را از استان دریافت کنند تا عواید ناشی از این فعالیت به این خطه بازگردد.

سعید پورآبادی با اعلام این مطلب در نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بجنورد که  باحضور استاندار خراسان شمالی برگزار شد ،  اظهار داشت :کارت‌های بازرگانی بنگاه‌های اقتصادی هر استان باید در محل فعالیت همان منطقه صادر شود و اگر منع و محدودیت قانونی در این راستا به چشم می‌خورد باید تا حصول نتیجه مطلوب در سطح ملی پیگیری شود و پرواضح است پیاده‌سازی سیاست‌های تشویقی و تنبیهی در این خصوص بی‌ثمر نخواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از صنایعی که در استان مستقر هستند در زمره صادرکنندگان بزرگ قرار دارند و محصولات آنها از درآمدهای بالای صادراتی برخوردار است ازاین‌رو انتظار می‌رود که حساب‌های بانکی این صنایع نیز به استان منتقل شود تا عواید ناشی از این فعالیت به این خطه نیز بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه موانع و محدودیت‌های قانونی که در موارد مذکور وجود دارد باید به قانون‌گذاران انتقال داده شود تا برای آن راهکارهای عملیاتی و قوانین قابل ‌اجرا در نظر گرفته و راه‌های افزایش و رونق تولید هموار شود.

پورآبادی در ادامه گفت: اهمیت این موضوع برای استاندار مشخص شد و مقرر شد تا در این زمینه رایزنی های لازم با وزارتخانه انجام شود.

وی بر احیای واحدهای راکد و نیمه تمام خراسان شمالی تاکید کرد و اظهار داشت: با توجه به این که احیای واحدهای تولیدی راکد از سیاست های اصلی دولت است واین مهم بارها طی جلسات متعدد اتاق بازرگانی پیگیری شده است و تصمیمات مناسبی در این زمینه گرفته شده است.

کارت بازرگانی سند و مجوزی است که به وسیله آن اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند به فعالیت در امور واردات و صادرات بپردازند و توسط اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن ایران صادر می شود.

 در صورت اخذ کارت بازرگانی به راحتی می توانید به ثبت سفارش و ترخیص کالا، واردات از مناطق آزاد، صادرات و حق العمل کاری در گمرک بپردازد.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان همچنین در حوز کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

براساس آمارهای موجود، استان خراسان شمالی در نیمه نخست امسال ۳۲ میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر کرده است.

  زیرساخت حمل و نقل هوایی در استان ایجاد شود

 دکتر حسین نژاد  استاندار خراسان شمالی نیز گفت: زیرساخت های لازم برای راه اندازی حمل و نقل هوایی در استان باید ایجاد شود که رایزنی های لازم در این زمینه با سازمان هواپیمایی و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.

وی همچنین اظهار داشت: محصولات سیب، گیلاس، گلابی، زردآلو و انگور از جمله میوه های تازه خوری استان است که در فصل موجود با صادرات هوایی بهره وری مناسبی را برای کشاورزان استان ایجاد می کند.

وی افزود: رایزنی های لازم از طریق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان با سازمان هواپیمایی کشوری انجام و مقرر شده است تا با ایجاد تفاهم نامه ای، هواپیمای باری ۳۵ تنی در فصل مناسب در اختیار تولید کنندگان استان قرار دهد.

استاندار خراسان شمالی  ادامه داد :در این تفاهم نامه باید سرمایه در گردش را در اختیار سازمان هواپیمایی قرار دهیم که این تنخواه از طریق وزارت جهادکشاورزی باید فراهم شود و در این مورد با وزیر مربوطه رایزنی لازم را انجام خواهیم داد.

مقام عالی دولت در استان  بر حمایت از تولیدکنندگان خراسان شمالی تاکید کرد و گفت: نهایت حمایت از جهادگران عرصه تولید و کارآفرینان را انجام می دهیم و از ظرفیت قانون برای بهبود شرایط اقتصادی استان استفاده خواهیم کرد.

حسین نژاد  با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی و بومی سازی صنایع، بعنوان راهبرد اصلی در دولت است، بیان کرد: دولت به دنبال حل مشکل تحریم به نفع مردم است و از طرفی حمایت از تولید داخل نیز در اولویت اصلی قرار دارد. استاندار خراسان شمالی در ادامه  با اشاره به اینکه اعتبارات محدود است، تصریح کرد: با تداوم نشست های بخش دولتی با اتاق بازرگانی استان می توان بسترهای لازم برای تحرک بیشتر بخش خصوصی را در جهت توسعه اقتصادی استان فراهم کرد.