رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲۰۰ کیلوگرم زعفران درجه یک امسال برای دومین بار از طریق گمرک استان در شمال شرق کشور به بازارهای جهانی صادر شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی خراسان شمالی، سعید پورآبادی با اعلام این مطلب اظهار داشت: این میزان از زعفران مرغوب و درجه یک خراسان شمالی در بسته بندی های یک گرمی، نیم گرمی، یک مثقالی و نیم مثقالی به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله بحرین و امارات متحده عربی صادر شد.

وی تصریح کرد: نخستین محموله زعفران نیز شهریور ماه جاری به میزان ۳۵۰ کیلوگرم از طریق گمرک خراسان شمالی به کشور بحرین و عمان صادر شد و اکنون جای این محصول مهم و اقتصادی در بازارهای منطقه نمایان شده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی افزود: این محصول استراتژیک در گذشته در استان ما تولید ولی بوسیله تجار استان های همجوار بسته بندی و به خارج از کشور صادر می شد که خوشبختانه با جذب سرمایه گذار بومی اکنون این محصول در داخل استان بسته بندی و به بازارهای جهانی صادر می شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه خراسان شمالی در زمینه تولید کالاهای صادراتی غیرنفتی ظرفیت های متنوعی بویژه در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامپروری دارد، عنوان کرد: زیرساخت های ایجاد زنجیره های پس از تولید و پیش از صادرات شامل فرآوری، پرداخت، بسته بندی و سورتینگ به منظور صادرات تخصصی محصولات تولیدی فراهم نشده ولی اکنون این زیرساخت های آزمایشگاهی و قرنطینه ای صادرات تخصصی زعفران در شهرستان فاروج فراهم شده است و به طور رسمی این محصول به خارج از کشور صادر می شود.  زعفران در هشت شهرستان خراسان شمالی کشت و کار می شود که فاروج رتبه اول را دارد و شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.