استاندار خراسان شمالی با بیان این که اتاق بازرگانی بایستی زمینه حضور در بازارهای جهانی برای تجار و بازرگانان فراهم کند،گفت: فلسفه تشکیل اتاق بازرگانی ایجاد نقطه مشترک بین بخش خصوصی و دولت است.

 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، محمدرضا حسین نژاد روز چهارشنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بااعلام این مطلب  گفت : خراسان شمالی پتانسیل‌های زیادی دارد  باید بازار جهانی این ظرفیت ها را پیدا کرد چرا که دنیا بیش از گذشته رقابتی شده و چاره ای جز صادرات نداریم.

وی افزود: اتاق بازرگانی بایستی زمینه حضور در بازارهای جهانی را برای تجار و بازرگانان فراهم کند.

استاندار خراسان شمالی با بیان این که اقتصاد و معیشت مردم مهم‌ترین رکن پیشرفت کشور است گفت:  فلسفه تشکیل اتاق بازرگانی ایجاد نقطه مشترک بین بخش خصوصی و دولت است تا از مراجعه انفرادی بازرگانان و تولیدکننده‌ها جلوگیری شود و از سوی دیگر با یک زبان مشکلات مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار داشت : بعد از فروپاشی شوروی بازار ترکمنستان در اختیار تجار ایرانی قرار گرفت که غفلت، این بازار را به دست ترک ها دارد و لازم است از این پس اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.

وی بیان کرد: باید خود را باور کنیم و اقدامات لازم را برای صادرات و عرضه بیشتر محصولات انجام دهیم.

 دکتر قنبری ،معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی در ادامه گفت:  این استان با تولید سالانه هزاران تن محصولات مختلف زراعی و دامی، قطب تولید محصولات کشاورزی است که با توسعه صادرات زنجیره تأمین امنیت غذایی کشاورزی در این منطقه کامل می‌شود.

وی  افزود: کشاورزان خراسان شمالی با سختی و کمبودهای فراوان به ویژه در دسترسی به آب زراعی، محصولات با کیفیتی تولید می‌کنند ولی همزمانی ورود محصولات سایر استان‌های کشور به بازار مصرف، باعث می‌شود که تولیدات با کیفیت کشاورزان، امکان عرضه به بازار را نداشته باشد.

وی ادامه داد: نبود صنایع تبدیلی در استان باعث شده تا ارزش افزوده‌ای نصیب کشاورزان نشود و گاه حتی برداشت محصول برای کشاورز به صرفه نباشد در صورتی که اگر یک کارخانه بتواند محصول کشاورزی را فراوری و وارد بازار مصرف کند، علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار، مسیر توسعه کشاورزی را در منطقه هموار می‌کند.

قنبری عنوان کرد: امسال ۳۵ هزار تن سیب درختی، سه هزار تن گیلاس، ۵۰ هزار تن انگور، یکهزار تن پسته، ۶ هزار تن محصولات گلخانه ای و یکهزار تن زعفران مازاد در این استان ظرفیت صادرات را داشت که به خوبی این امر اجرا نشد.

وی گفت: رایزنی های خوبی در این زمینه توسط اتاق بازرگانی استان انجام شد ولی این ظرفیت همچنان مغفول مانده است.