اتاق بازرگانی خراسان شمالی اسناد تفاهم نامه ها و قردادهای همکاری میان اتاق بازرگانی خراسان شمالی با استان آلماتی کشور قزاقستان را به منظور عملیاتی شدن آنچه که توافق شده اند را امضا کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی ، سعید پور آبادی، در نشست خبری با رسانه های استان گفت:‌پس از هفت ماه پیگیری های مستمر سرانجام در ۲۲ آبان ماه امسال امکان اعزام هیات تجاری خراسان شمالی به کشور قزاقستان فراهم و انجام شد.

وی این سفر تجاری را یکی از بهترین سفرهای هیات تجاری استان دانست و افزود: در این سفر تفاهم نامه های همکاری میان استان خراسان شمالی با استان آلماتی کشور قزاقستان منعقد شد.

وی برگزاری آیین نوروزگاه سال ۱۴۰۱ در خراسان شمالی با حضور میهمانان قزاقستانی، واگذاری ۱۰ هکتار زمین در استان آلماتی به خراسان شمالی به منظور ایجاد مرکز نمایشگاهی، فروشگاهی، هایپر مارکت و سردخانه به کشور جمهوری اسلامی ایران با مرکزیت خراسان شمالی همچنین حمایت از کشت فرسرزمینی خراسان شمالی در قزاقستان و سرمایه گذاری مشترک به منظور ایجاد مرکز تخصصی پزشکی در استان آلماتی از جمله تفاهم نامه های میان طرفین عنوان کرد.

رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی همچنین افزود: جذب سرمایه گذاران ایرانی در حمایت از واحد تولیدی واکسن کرونا در استان آلماتی، ایجاد دفتر پژوهش و آموزش با رویکرد کشاورزی در استان آلماتی، اختصاص دفتر پژوهش در دانشگاه آلماتی در زمینه توسعه و پژوهش کشاورزی بین دو استان خراسان شمالی و آلماتی، اختصاص دفتر در شهرداری آلماتی به خراسان شمالی و اختصاص یک دفتر برای تجار قزاقستانی در اتاق بازرگانی خراسان شمالی و ایجاد واحد تولید شیرینی و شکلات در قزاقستان از دیگر تفاهم نامه های همکاری میان طرفین بود.

وی‌ یادآور شد: در زمینه اختصاص زمین به یکی از تجار استان خراسان شمالی در استان آکتائو در کشور قزاقستان به منظور تولید بتن سبک، در زمینه ایجاد خط تولید لبنیات در کشور قزاقستان همچنین در زمینه ارسال الکترود به استان آلماتی و تامین نهاده های دامی از استان آلماتی برای خراسان شمالی نیز قرارداد امضا شدند.

خواهر خواندگی بجنورد با آلماتی قزاقستان

 رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی گفت: تفاهم‌نامه اولیه خواهرخواندگی بجنورد و آلماتی قزاقستان بین طرفین امضا شد و بزودی سند آن نهایی خواهد شد.

 وی افزود: سفر هیات تجاری به قزاقستان دستاوردهای تجاری خوبی به همراه داشت که یکی از مهمترین دستاوردهای آن خواهرخواندگی بجنورد و آلماتی بود.

پورآبادی اظهارداشت : پیشنهاد خواهرخواندگی بجنورد به معاون استاندار استان آلماتی داده شد و با استقبال فراوان تفاهم نامه اولیه  امضا و مقرر شد تا با سفر شهردار بجنورد به این شهر سند نهایی امضا شود. وی ادامه داد: خواهرخواندگی در زمینه تحکیم مناسبات اقتصادی بین کشورها نقش به سزایی دارد و این فرآیند تبادل دانش و اطلاعات ، گسترش سرمایه گذاری و صنعت گردشگری در شهرها و اجرای پروژه های مشترک را به همراه دارد.