رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی اعلام کرد:

قطعی برق صنایع ، منجر به گرانی و کمبود سیمان شده است

رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی با بیان این که وزارت نیرو صنایع را سپر بلای بخش خانگی کرد تامیزان قطعی برق های پی درپی را کاهش دهد، افزود: به همین منظور برق صنایع فولادی و سیمانی محدود یا قطع شد و سرانجام‌منجر به گرانی یا کمبود سیمان شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان شمالی ، سعید پور آبادی در جلسه بررسی دلایل افزایش بی رویه قیمت سیمان و مشکلات صنایع وابسته که در محل سالن جلسات اتاق بجنورد برگزار شد،گفت: بحران قطعی برق در کشور طی یکی دو ماهه اخیر برخی صنایع از جمله سیمان را با مشکل جدی مواجه کرده و باعث شده میزان عرضه محصولات سیمانی در بورس کالا به یک سوم برسد.

وی افزود: در این راستا بورس کالا عرضه سلف سیمان را به عنوان راهکاری برای مدیریت این بحران معرفی کرده است که از هفته جاری آغاز خواهد شد.

پورآبادی اظهار داشت: وزارت نیرو صنایع را سپر بلای بخش خانگی کرد تا میزان قطعی برق های پی در پی را کاهش دهد.

وی افزود: در این راستا برق صنایع فولادی و سیمانی قطع و یا محدود شد و سرانجام این ماجرا به کمبود و گرانی سیمان انجامید.

وی ادامه داد: به طوری که به دنبال کاهش ۹۰ درصدی برق کارخانجات قیمت سیمان در تهران به پاکتی ۷۰ هزار تومان رسید و شنیده ها از برخی شهرستان ها حکایت از سیمان ۱۰۰ هزار تومانی دارد.

رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی از جمله پیشنهادات ارائه شده در این جلسه را شامل:

۱- همکاری وزارت نیرو با وزارت صنعت،معدن و تجارت و انجمن های تخصصی صنعت سیمان به منظور مدیریت مصرف برق در این صنعت از طریق تعطیلی داوطلبانه واحدهای سیمان کشور در فصل تابستان و در عین حال جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن عرضه سیمان در بازار با در نظر گرفتن مشوق های مناسب برای تولید کنندگان

۲-بازنگری در برنامه تامین برق و فعالیت کارخانه های سیمانی کشور براساس مشخصات فنی تجهیزات و ماشین آلات کارخانه های سیمان ،به نحوی که این کارخانه ها بتوانند با درصدی از دیماند خود (حداقل ۷۰ درصد) به فعالیت بپردازند و با مشکل تامین کلی برای سیمان و عرضه به بازار داخلی مواجه نشوند‌.شایان ذکر است برنامه فعلی اعلام شده از سوی وزارت نیرو برای تامین برق واحدهای تولید کننده سیمان غیر کارشناسی بوده و به توقف تولید این واحدها منجر شده است.

۳-همچنین وزارت صنعت،معدن و تجارت  نقش تنظیم گری خود را در تنظیم بازار سیمان کشور ایفا کند،به نحوی که به قیمت گذاری دستوری سیمان در کشور پایان داده و همه واحدهای تولیدی را مکلف به عرضه هفتگی میزان مشخصی سیمان در بورس کالا کند. این مسئله ضمن شفاف کردن عرضه،تقاضا و معامله سیمان در کشور،نقش واسطه ها را در تجارت این محصول از بین خواهد برد و مصرف کنندگان و توزیع کنندگان واقعی می توانند به گرفتن کد بورسی اقدام کرده و خرید سیمان را به طور مستقیم از بورس کالا انجام دهند.

۴- رینگ صادراتی بورس کالا برای صادرات سیمان و کلینکر به منظور جلوگیری از رقابت منفی و دامپینگ و شفاف شدن معاملات صادراتی فعال شود. ضمن آنکه نظارت وزارت صنعت،معدن و تجارت بر انبارهای تولیدکنندگان و توزیع کنندگان سیمان کشور از طریق سامانه جامع انبارها برای جلوگیری از احتکار احتمالی سیمان و کلینکر از سوی تولید کننده یا توزیع کننده صورت گیرد.

۵- اصلاح تدریجی قیمت حامل های انرژی صنعت سیمان (برق و گاز) طی یک برنامه پنج ساله (همزمان با کشف قیمت در بورس کالا -آزاد سازی  قیمت)با اهداف حرکت دادن کارخانه های سیمانی کشور به سمت ارتقای فناوری،نوسازی و بازسازی واحدهای سیمانی

۶-ضمن آنکه باتوجه به تولید سیمان مازاد بر نیاز داخلی کشور و محدود بودن بازارهای صادراتی لازم است تا در خصوص طرح های سیمانی با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۴۰ درصد بازنگری شود تا در صورت لزوم متوقف شده یا جانمایی آنها تغییر کند .

۷-هرگونه سیاست گذاری و برنامه ریزی برای صنعت سیمان کشور با مشورت تولیدکنندگان و انجمن های تخصصی مربوطه و تشکل های اقتصادی کشور انجام شود و همچنین از تعاونی های توزیعی سیمان و مصالح ساختمانی برای ایجاد امکان خرید سیمان از بورس کالا با هدف کوتاه کردن دست دلالان و واسطه ها از بازار سیمان کشور حمایت شود تا امکان نظارت به نحوه عرضه سیمان در بازار فراهم شود.

۸- پیگیری تامین برق صنایع فولاد و سیمان به ویژه سیمان حداقل تا سطح ۵۰ درصد افزایش تولید

۹-اعلام ممنوعیت فروش خارج از بورس جهت کشف قیمت منصفانه ،تجمیع عرضه ها طی دو هفته یکبار و عرضه سلف سیمان (با مورد تحویل بیش از یک ماه) می شود.

۱۰-عرضه سلف سیمان از هفته جاری (عرضه های سلف عرضه هایی است که تحویل آن در آینده صورت می گیرد و به افرادی کمک می کند که قرار است پروژهایشان در آینده اجرا شود و نیاز به سیمان دارند)