رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی با اشاره به گلایه واحدهای تولیدی و صنعتی استان از قطعی بی وقفه برق صنایع، بر ضرورت تامین سوخت جایگزین واحدهای صنعتی استان در ایام قطعی برق تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی خراسان شمالی، سعید پورآبادی رئیس  اتاق بازرگانی بجنورد در کمیته” بررسی قوانین مرتبط با حوزه بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی، بهبود مستمر محیط کسب و کار اهداف تشکیل این جلسه را شامل بررسی مشکلات ناشی از عدم اجرای ماده ۲۵ بهبود مستمر فضای کسب و کار و بررسی مشکلات تامین سوخت های جایگزین عنوان کرد.

وی افزود: همچنین این جلسه در راستای  اظهار گلایه واحدهای تولیدی و صنعتی استان مبنی بر قطعی های مکرر برق واحدهای تولیدی و نیز در راستای اجرای ماده۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار این جلسه برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی با اشاره به گلایه واحدهای تولیدی و صنعتی استان از قطعی بی وقفه برق صنایع، اظهارداشت: قطع ناگهانی برق صنایع آسیب جبران‌ناپذیری به حوزه تولید وارد می‌کندآن هم در شرایطی که سایه تحریم‌های اقتصادی و مشکلات ویروس کرونا هنوز از سر صاحبان صنایع کشور برچیده نشده است.

وی بر ضرورت برنامه ریزی دقیق و زمانبندی شده قطعی برق صنایع و همچنین تامین سوخت جایگزین از سوی صنایع  در زمان قطعی برق تاکید کرد و افزود: اجرای دقیق برنامه قطعی برق موجب به حداقل رساندن آسیب‌ها به واحدهای تولیدی و صنعتی خواهد شد .

دکتر سید محمد پاکمهر، نماینده مردم بجنورد، مانه وسملقان، گرمه وجاجرم و راز و جرگلان  در  مجلس شورای اسلامی  نیز دراین جلسه   طی تماس تلفنی با مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران جهت شرایط خرید سوخت جایگزین برای صنایع استان

توضیحاتی را در خصوص وضعیت تامین سوخت مخازن صنایع استان در زمستان بیان کرد.

وی افزود: تقاضای صنایع استان این است  که در فصل گرم سوخت زمستان تامین شود و با توجه به سخنان وزیر نفت مبنی بر  به عدم محدودیت تامین سوخت  این امکان فراهم می شود.

به گفته پاکمهرباتوجه به   عدم محدودیت شرکت های حمل و نقل در فصل  تابستان، می تواند ساز و کار تامین سوخت را فراهم کرد.

ویس کرمی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ضمن استقبال از طرح موضوع تامین سوخت تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیأت وزیران برای مواقع قطعی گاز قیمت محاسبه شده به قیمت گاز طبیعی محاسبه می شود ولی چنانچه خریداری در زمان غیر قطعی باشد مبنا بر اساس قیمت آزاد محاسبه می شود و این خریداری بر اساس ضمانتنامه ی بانکی برای خرید تضمینی با قیمت گاز طبیعی انجام شود.

وی افزود : واحدهای متقاضی ذخیره سازی سوخت جایگزین میزان تقاضای واحد تولیدی و صنعتی خود را به شرکت فرآوردهای نفتی استان اعلام کرده و به این ترتیب اقدامات لازم انجام می شود.

میر بلوکی، مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی نیز  با اشاره به اجرای ماده (۱) قانون هدفمندکردن یارانه ها مصوب ۱۵ / ۱۰ /  1388، خاطرنشان کرد: براین اساس  نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحدهای تولید فلزات و کانی های فلزی برابر ۳۰ درصد و واحدهای سیمانی برابر ده درصد و سایر صنایع (به غیر از نیروگاه) برابر ده درصد است.

وی افزود: همچنین نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکت های پتروشیمی که براساس جزء(۴) بند(الف) ماده(۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲) تعیین می شود، خواهد بود.

وی ادامه داد: براین اساس و با توجه به مصرف بالای  این صنایع در فصل زمستان قیمت سوخت صنایع  نیز افزایش می یابد.

میربلوکی به افزایش مصرف سوخت گاز در فصل زمستان اشاره کرد و گفت: از این رو الویت بر مبنای مصارف خانگی و صنایع کوچک قرار می گیرد و صنایع بزرگ موظف به استفاده از سوخت جایگزین می باشند.

مدیرعامل شرکت گاز استان در ادامه با توجه به مشکلات سوخت جایگزین (مازوت) در زمستان برای صنایعی مانند آلومینا ، سیمان و سیکل ترکیبی اظهار کرد: چنانچه ترتیبی اتخاذ شود تا پلمپ سوخت قبل از فصل سرما در استان انجام شود از بروز مشکل تعطیلی صنایع جلوگیری می شود.

در ادامه علی محمد جاجرمی مدیر عامل شرکت گلچین فوم خراسان   اشاره ای به مشکلات صادرکنندگان استان اشاره کرد و  در خصوص نحوه دریافت ارز از کشورهای هدف اظهارداشت : صادرکننده هیچ گونه دسترسی به شکل ظاهری ارز ندارد و با شرایط سخت ارز را به کشور وارد می کند و در این با سخت گیری های بانک مرکزی مواجه می شود.

وی  در خصوص وضعیت استرداد مالیات بر ارزش افزوده نیز اظهارکرد : واحدهای تولیدی و صنعتی   مالیات را بر اساس تکلیف قانونی پرداخت می کنند ولی استرداد مالیات همیشه با وقفه چندین ماهه انجام می شود.

در ادامه آبسالان مدیر عامل شرکت سرخانه صاحب بجنورد  در خصوص مشکل برق واحدهای تولیدی گفت : برق  اضطراری در شهرک های صنعتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است .

وی افزود: موضوع دیزل ژنراتور واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرکها  می تواند منبع تولید انرژی باشد که کمک شایانی در کاهش مصرف انرژی خواهد بود

 آبسلان ادامه داد:  برخی موارد دیگر مانند تغییر شیفت کاری کارکنان واحدهای تولیدی به عصر کمک قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی دارد و نیز ایجاد مشوق ها برای واحدهای تولیدی که از دیزل ژنراتور استفاده می کنند.