درجلسه کمیسیون صنایع غذایی تاکید شد:

الزام کنترل دستگاه های نظارتی بر قیمت شیر

الزام کنترل دقیق دستگاه های نظارتی برقیمت شیر، حذف توزیع نهاده های دام توسط دلالان و مراکز جمع آوری شیر و جلوگیری از خروج شیر استان به استان های دیگر از اهم موضوعات مطرح شده در جلسه کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی بجنورد اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، رسیدگی به مسائل و مشکلات کارخانه لبنیات دکتر مود و دیگر کارخانجات استان دستور جلسه این هفته  کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی بجنورد بود.

سید هاشم سیدی، مدیرعامل کارخانه لبنیات دکتر مود بجنورد بر پایبندی قیمت مصوب شیر دراستان تاکید کرد وگفت: مشکل امروز ما مراکز جمع آوری شیر است زیرا هر قیمتی توسط کارگروه در استان اعلام شود موظب به خرید آن هستیم.

وی دراین خصوص دو راهکار پیشنهاد داد: ابتدا شیر در استان توسط کارگروه قیمت گذاری شود  و به عنوان راهکار دوم دراین زمینه  اتحادیه دامداران در استان ورود پیدا کند.

خسرو مدیری ،مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان شمالی نیز موضوع  خروج شیر از استان را از مهمترین مشکلات استان دراین حوزه دانست وگفت: متاسفانه حجم زیادی از شیر استان به کارخانه کامیار قوچان فقط برای تولید پنیر اولیه وارد می شود.

وی بر ضرورت حذف نقش دلالان در قیمت گذاری شیر تاکید کرد و اظهارداشت : دلالان بیشتر از دو بخش سود می کنند ابتدا اینکه شیر را با پایین ترین قیمت  از دامدار می خرند  و از طرف دیگر شیر را به مغازه دار خارج از مصوبه قیمت گذاری استان می فروشند.

مدیری قیمت مصوب شیر توسط وزارت جهاد و سازمان صمت را درکارخانجات حداکثر ۳۱۰۰ وحداقل ۲۷۰۰ تومان اعلام کرد این درحالی است که طی اطلاع از دامداران استان شیر به قیمت های پایین تر حدود ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ خریداری می شود.

وی همچنین به خرید پایین علوفه از دامداران به قیمت یارانه ای از سوی دلالان اشاره کرد و متذکر شد: بایستی دست دلالان به طریقی کوتاه شود و قوانین سختگیرانه ای دراین خصوص برای آنها لحاظ شود.

دکتر حسن براتی زاده، نماینده معاونت غذا و دارو  و مدیر نظارت بر مواد غذایی و آرایشی وبهداشتی استان با بیان این که متاسفانه ۹۰ درصد شیراستان از استان خارج می شود گفت: این یک مصیبت بزرگ برای استان است.

وی صنعت لبنیات استان را بسیار ضعیف دانست و بر ورود و اراده قوی مسولان استانی برای تقویت و حفظ این سرمایه استانی تاکید که چراکه  استان خراسان شمالی قطب کشاورزی و دامداری است.

حسینعلی حصاری ، رئیس اتحادیه دامداران استان خراسان شمالی نیز بر قیمت بالای نهاده های دامی اشاره کرد و گفت: متاسفانه قیمت بالای نهاده های دامی باعث شده دامدار دست به کشتاردام بزند و کشتار دام شیری به معنای نابودی دام مولد است .

وی افزود: این مهم به دلیل عدم حمایت مسولان و نبود نظارت از سوی دستگاه های نظارتی بر قیمت شیر است که بایستی دستگاه های نظارتی به جدیت ورود کنند.

حصاری واگذاری توزیع نهاده ها به اتحادیه دامداران و دامپروران خراسان شمالی ، تعیین قیمت مراکز جمع آوری شیر و کنترل و نظارت بر حمل شیر از مراکز جمع آوری مجاز شیر به کارخانجات لبنی را ازجمله راهکارهای لازم دراین زمینه اعلام کرد.