رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی
چرخه صادرات خراسان شمالی بر پایه محصولات پتروشیمی / عمده واردات استان خراسان شمالی از کشور چین
رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی با اعلام این چرخه صادرات استان بر پایه محصولات پتروشیمی می چرخد، گفت: حدود ۸۰ درصد از محصولات صادراتی این استان را تولیدات کود و اوره و کریستال ملامین پتروشیمی تشکیل می دهد

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی ، سعید پورآبادی با اعلام این مطلب با بیان این که عمده واردات استان از چین بوده است، اظهارداشت: ۴۳ درصد واردات استان از چین، ۲۷ درصد از ترکیه و ۲۶ درصد از امارات متحده عربی است و بقیه از دیگر کشورها است که عمدتا مواد اولیه واحدهای تولیدی، قطعات و تجهیزات خط تولید وارد می شود.
وی همچنین افزود: حدود ۸۰ درصد از محصولات صادراتی این استان را تولیدات کود و اوره و کریستال ملامین پتروشیمی تشکیل می دهد که در سال گذشته حدود ۴۰ میلیون دلار از محصولات صادراتی استان را محصولات پتروشیمی بود.
پورآبادی کشورهای هدف صادراتی استان خراسان شمالی را شامل عراق، پاکستان، افغانستان ، ترکیه ، چین و گرجستان اعلام کرد.
وی اظهارداشت : در سال گذشته در مجموع حدود ۳۸۱ هزار تن کالای غیر نفتی از گمرکات خراسان شمالی به ارزش ۵۴ درصد که حدود ۴ میلیون دلار میزان صادرات از واردات پیشی گرفت.
وی افزود:در حالی تراز بازرگانی خراسان شمالی با رشد ۸ درصدی مثبت شد که میزان صادرات ما در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن به دلیل همه گیری کرونا و بسته شدن مرزها به خصوص کشورهای هدف صادراتی این استان شامل عراق حجم صادرات ما چهار درصد کمتر شد.